Jumaat, 18 September 2009

Pertemuan dengan Che Det(pertemuan?)

3 komen pembaca
diambil dari blog Kickdefella
Siapa?

Tun Dr Mahathir la. Takkan tak kenal? Allah, yang di'selipar'kan baru- baru ni tu. Saja nak berhikayat, dia (beliau?) solat tarawih depan saya di Taman Uda. Ada majlis berbuka puasa bersama Che Det dan Shafiee Apdal. Solat Tarawih sekali.

Nampak bergaya juga dengan baju melayu warna ungu(semestinya satu sut penuh- sampin dan songkok) walaupu dah tua.

Tiba- tiba je masjid yang Che Det solat buat lapan rakaat saja. Orang tua tu dah tak larat kot. Hahah...

Habis solat, biasa la mesti ramai yang kerumun nak salam dia(beliau?). Saya buat tak tahu dan terus beredar. Ada kawan tanya, kau tak borak ke dengan dia?

Setakat Che Det saya tak hairan la. Setakat salam dia, baik salam ustaz sekolah saya lagi banyak berkat. Hahah.

Hangpa nak salam sampai luruh isi tangan dia pun salamlah. Saya tak nak kompromi dengan manusia yang tangannya mengalir darah pejuang- pejuang Islam. Saya tak nak juga bersubahat dengan manusia yang pernah mengatakan hukum Islam tidak adil.

Tetapi benarkah hukuman ini tepat bagi jenayah minum arak? Che Det kemudiannya berkata :

"Dalam Al-Quran terdapat 43 ayat yang menegaskan; "Apabila kamu hukum, hukumlah dengan adil". Apakah mungkin seorang hakim itu tidak adil ataupun tersilap dalam pertimbangannya? Apakah tidak ada dalam Islam belas kasihan bagi yang bersalah buat kali pertama?
Saya harap pihak-pihak yang pakar dalam perkara ini dapat menunjuk ayat-ayat Al-Quran dan kitab-kitab yang dirujuk oleh hakim apabila hukuman ini dijatuhkan."
Kenapa saya kata dia manusia yang tangannya mengalir darah pejuang- pejuang Islam? Cakap saya bukan sembrono.

Golongan muda ramai tak tahu- menahu tentang Tragedi Memali. Lebih teruk lagi tak langsung cuba nak ambil tahu.

(sila klik!)
Kisah Sebenar Memali Siri 1
Kisah Sebenar Memali Siri 2
Kisah Sebenar Memali Siri 3
Kisah Sebenar Memali Siri 4
Kisah Sebenar Memali Siri 5
Kisah Sebenar Memali Siri 6
Kisah Sebenar Memali Siri 7
Kisah Sebenar Memali Siri 8

Isnin, 31 Ogos 2009

Apa Ertinya Merdeka?

2 komen pembaca
Rekaan asal bendera Sang Saka Malaya yang diambil dari blog TukarTiub
Bendera Sang Saka Merdeka diambil dari blog AdukaTaruna yg dimody dari blog Tukar Tiub


Apa ertinya merdeka kalau bangsa sendiri menjajah bangsa sendiri?


Apa ertinya merdeka kalau rakyat terus dizalimi?

Apa ertinya merdeka kalau pemimpin negara kaya tetapi rakyat marhaen hidup melarat?

Apa ertinya merdeka kalau kekayaan negara hanya dinikmati oleh penguasa yang rakus?

Apa ertinya merdeka jika rakyat dibiar menganut fahaman kafir dan sesat?

Apa erinya merdeka andai hukum ALLAH dihalang dari dilaksanakan dan ditegakkan?

Apa ertinya??? Jawablah!!!!!!!!!

Khamis, 27 Ogos 2009

AL-KISAH DI PASARAYA BILLION KELANTAN

2 komen pembaca
Di sebuah negeri yang melaksanakan dasar 'Membangun Bersama Islam', kerap kali pihak berkuasa tempatan menjalankan pemeriksaan mengejut di premis-premis perniagaan dan kompleks beli-belah, untuk memastikan para pekerja di premis berkenaan menutup aurat.

Aku tak pasti berapa jumlah denda yang dikenakan sekiranya didapati melakukan kesalahan, tapi selalunya mereka akan diberi amaran bagi kesalahan pertama, dan didenda jika didapati masih enggan mematuhi garis panduan yang ditetapkan.

Lazimnya dalam setiap operasi sebegini, seorang ustaz ditugaskan bersama dengan para pegawai pihak berkuasa tempatan. Tugasnya adalah untuk men yam paikan nasihat secara berhemah, kerana hukuman dan denda semata-mata tidak mampu memberi kesan yang mendalam.

Dalam satu insiden, ketika operasi yang dijalankan sekitar 2005, seorang gadis yang bekerja di salah satu lot premis perniagaan di Pasaraya Billion telah didapati melakukan kesalahan tidak menutup aurat.

Maka dia pun kena denda la...setelah surat saman dihulurkan oleh pegawai PBT, ustaz ni pun bagi la nasihat, "..lepas ni diharap saudari insaf dan dapat mematuhi peraturan..peraturan ni bukan semata-mata peraturan majlis perbandaran, tapi menutup aurat ni termasuk perintah Allah. Ringkasnya, kalau taat segala perintahNya, pasti Dia akan membalas dengan nikmat di syurga..kalau derhaka tak nak patuhi perintahNya, takut nanti tak sempat bertaubat, bakal mendapat azab di neraka Allah. Tuhan Maha Penyayang, Dia sendiri tak mahu kita campakkan diri ke dalam neraka...”

Gadis tersebut yang dari awal mendiamkan diri, tiba-tiba membentak "Kalau Tuhan tu betul-betul baik, kenapa buat neraka ? Kenapa tak boleh sediakan syurga je? Macam tu ke Tuhan Maha Penyayang?"

Mungkin dari tadi dia dah panas telinga, tak tahan dengar nasihat ustaz tu.. dah la hati panas kena denda sebab dia tak pakai tudung.

Ustaz tu terkedu sekejap. Bahaya budak ni. Kalau dibiarkan boleh rosak akidah dia.

Setelah habis gadis tu membebel, ustaz tu pun jawab: "Dik, kalau Tuhan tak buat neraka, saya tak jadi ustaz. Berapa sen sangat gaji saya sekarang. Baik saya jadi tokey judi, atau bapa a yam .. hidup senang, lepas mati pun tak risau sebab gerenti masuk syurga. Mungkin awak ni pun saya boleh culik dan jual jadi pelacur. Kalau awak nak lari, saya bunuh je. Takpe, sebab neraka tak ada. Nanti kita berdua jumpa lagi kat syurga..Kan Tuhan tu baik?"

Gadis tu terkejut. Tergamak seorang ustaz cakap macam tu?

Sedang dia terpinga-pinga dengan muka confused, ustaz tu pun jelaskan:"perkara macam tadi akan berlaku kalau Tuhan hanya sediakan syurga. Orang baik,orang jahat, semua masuk syurga..maka apa guna jadi orang baik? Jadi orang jahat lebih seronok. Manusia tak perlu lagi diuji sebab semua orang akan 'lulus' percuma. Pembunuh akan jumpa orang yang dibunuh dalam syurga..perogol akan bertemu lagi dengan mangsa rogol disyurga..lepas tu boleh rogol lagi kalau dia nak.. takde siapa yang terima hukuman. Sebab Tuhan itu 'baik'. Adakah Tuhan macam ni yang kita nak? Awak rasa, adil ke?"; tanya ustaz

"Ah..mana adil macam tu. Orang jahat takkan la terlepas camtu je.." rungut si gadis

Ustaz tersenyum dan menyoal lagi: "Bila tuhan tak adil, boleh ke dianggap baik?"

Gadis tu terdiam

Ustaz mengakhiri kata-katanya: "Adik, saya bagi nasihat ni kerana kasih sesama umat Islam. Allah itu Maha Penyayang, tapi Dia juga Maha Adil. Sebab tu neraka perlu wujud. Untuk menghukum hamba-hambaNya yang derhaka, yang menzalimi diri sendiri dan juga orang lain. Saya rasa awak dah faham sekarang. Kita sedang diuji kat atas dunia ni. Jasad kita bahkan segala-galanya milik Allah, maka bukan HAK kita untuk berpakaian sesuka hati kita. Ingatlah; semuanya dipinjamkan olehNya, sebagai amanah dan ujian..semoga kita dapat bersabar dalam mentaati segala perintahNya, untuk kebaikan diri kita jugak”

Sekian

* Artikel ini dikirimkan melalui e-mail. Menarik untuk dikongsi bersama.

Wallahu ‘Alam

Rabu, 26 Ogos 2009

UMNO Pembela Islam, Gua Tabik!

2 komen pembaca
Kartika masih ada ruang merayu - Najib

PUTRAJAYA 15 Ogos – Datuk Seri Najib Tun Razak percaya keluarga Kartika Sari Dewi Shukarnor masih mempunyai ruang untuk merayu kepada pihak berkuasa dalam kes melibatkan beliau yang menghadapi hukuman sebat kerana minum arak di Pahang.

`Ada ruang untuk dia rayu dan pihak berkuasa negeri sentiasa prihatin dan bertimbang rasa dalam hal ini,'' kata Perdana Menteri. - Utusan



Shahrizat nasihat Kartika pohon semakan atau kemuka rayuan


Hishamudin - " Perlu lihat cara yang paling baik sebelum sebat"

UMNO sekali lagi menghina Islam apabila mencampuri hukuman Majlis Agama Pahang melalui Shahrizat dan beberapa pemimpin UMNO. Hukuman ke atas model sambilan ditangguh walaupun Kartika sendiri mendesak hukuman itu dijalankan.

Ada mata penyokong UMNO? Ini bukan kerja DAP, tetapi UMNO.

p/s: hukuman sebat syariah sepuluh kali lebih ringan dari hukuman sivil, bukan macam sangkaan kebanyakan orang.

Selasa, 25 Ogos 2009

Mitos Dan Penipuan

3 komen pembaca
Oleh:Hishammudin Rais

"TUJUH MITOS TUJUH PENIPUAN


Mitos ialah naratif yang dibuat bertujuan untuk memesongkan hakikat.

Contoh mitos : Raja di katakan jelmaan tuhan. Ini adalah mitos bertujuan untuk membodohkan kaum tani agar mereka memberikan tanaman mereka pada satu kumpulan manusia yang malas bekerja. Mitos ini berpanjangan dan ditokok tambah lepas satu – satu lagi ditambah. Hakikatnya mitos raja dari muntah lembu atau raja jelmaan tuhan bertujuan untuk menipu. Walhal antara raja dengan sesiapa sahaja tidak ada bezanya. Yang melahirkan perbezaan hanyalah mitos.

Contoh mitos : Pokok itu berhantu. Pokok itu wujud dan dapat dilihat dan dibuktikan. Tetapi hantu itu tidak wujud. Mitos hantu diwujudkan untuk menakut-nakut. Apabila kita takut maka kita akan mencari perlindungan. Peranan untuk melindungi kita dari hantu ialah bomoh dan dukun. Akhirnya kita tunduk pada kuasa bomoh dan dukun.

Mitos diwujudkan untuk tujuan baik dan tujuan jahat. Jangan pergi di dalam gua ini ada hantu - adalah nasehat yang bersalurkan penakutan. Nasehat ini baiak kerana cuba menjaga keselamatan. Ianya juga tidak baiak kerana asasnya satu pembohongan.

Hari ini mitos masih cuba di wujudkan – tetapi agak susah. Dengan kemajuan ilmu tidak ramai yang akan mempercayai mitos-mitos baru yang hendak direka. Mitos seperti angkasawan Neil Armstrong turun ke bulan terdengar suara azan. Atau mitos Bruce Lee mati kerana bersilat dengan Dicky Zulkarnain – semua ini cuba disebarkan untuk menjadi bahan lawak jenaka.

Tujuan asal mitos ialah untuk membodohkan dalam masa yang sama menakut-nakutkan orang ramai. Kalau Raja Jepun berasal Tuhan maka diharapkan rakyat Jepun akan tunduk – walhal kalau Raja Jepun ini makan petai – kencing dia tetap haring. Kalau Prince Charles tercirit baunya tetap busuk.

Lawan mitos ialah fakta. Fakta dapat dibuktikan melalui pengkajian. Ilmu pengetahuan manusia datang dari fakta dan pemikiran manusia. Semua ilmu dalam dunia ini berpunca dari tiga sumber. Pertama : Pengumpulan pengalaman. Kedua: Kaji selidik. Ketiga : Ujian dalam bilik makmal.

Mitos ini akan pecah jika kita berfikir secara rasional. Kajian ilmiah akan dapat membuktikan sama ada ianya mitos atau fakta. Jika sesutu masih dalam kajian dan belum dapat dibuktikan betul atau slah maka ianya masih di tahap teori. Satu ketika dahulu Letupan Besar/ Bing Bang hanya satu teori – hari ini telah diterima sebagai fakta. Teori menjadi fakta apabila kajian dapat dibuktikan teori ini.

Ilmu pengetahuan adalah pengumpulan pengalaman manusia dari satu zaman ke satu zaman. Buruk atau baik pengalaman ini akan menjadi panduan. Panduan ini adalah ilmu pengetahuan. Ada ilmu pengetahuan yang turun dari mulut ke mulut. Ada yang dibukukan.

Dalam negara kita ada beberapa mitos yang disebarkan. Pada ketika mitos ini disebarkan ramai warga negara kita belum bersekolah. Maka mitos ini di terima bulat-bulat. Penyebaran mitos ini memang bertujuan untuk membodohkan kita semua. Tetapi dengan adanya internet kita dapat memecahkan mitos-mitos ini melaui pengkajian berdasarkan fakta-fakta..

MITOS PERTAMA:

Hari Malaysia bukan pada 31 Ogos tetapi 16 September. BOHONG. Sabah , Serawak, Singapura dan Pesekutuan Tanah Melayu menjadi Persekutuan Malaysia pada 16 September 1963. Singapura meninggalkan Malaysia pada 9 Ogos 1965. Tidak percaya sila tanya orang Sabah dan Serawak.

MITOS KE DUA :


Merdeka dimulakan oleh United Malays National Organisation. BOHONG. Parti yang awal memperjuangan dan melaugkan slogan MERDEKA ialah Kesatuan Melayu Muda di tubuh pada 1938. United Malays National Organisation belum wujud lagi. Apabila wujud slogan United Malays National Organisation ialah HIDUP MELAYU dan bukan MERDEKA !

MITOS KE TIGA :


Kemerdekaan didapati tanpa tumpah darah. BOHONG. Parti Komunis Malaya, Angkatan Pemuda Insap, Anakatan Wanita Sedar, Hisbul Musliman, Peta, Malayan Democtaric Union, KMM dan ribuan warga telah bangun mengangkat senjata – pada mulanya melawan Jepun – kemudian melawan British. Tanpa angkat senjata British tidak akan undur.

MITOS KE EMPAT :

Lagu Negara-Ku dikatakan lagu kebangsaan kita. BOHONG. Lagi ini bukan ciptaan warga Tanah Melayu. Peciptanya orang Peranchis bernama Pierre Jean de Beranger (1780-1857) Nama asal ialah Memula Moon. Bertukar menjadi Terang Bulan. Di zaman Konfrontasi - Radio Repuklik Indonesia memainkan lagu ini untuk mengejek Tunku yang dianggap budak suruhan British. Dari Terang Bulan menjadi Negara-ku.

MITOS KE LIMA :

Bendera Jalur Gemilang – namanya baru 5 tahun. Ini adalah tiruan bulat bulat dari bendera Amerika Syarikat yang bernama Star Spangled –Banner, Stars and Stripes dan Old Glory. Nama jalur gemilang pun di ciplak dari nama bendera Amerika. Buktinya : lihat Jalur Gemilang tidak ada motif Nusantara/Melayu – warna merah dan puteh adalah motif Nusantara - merah darah rakyat - puteh hati rakyat.Motif Nusantara ini wujud dalam bendera Singapura dan Indonesia.

MITOS KE ENAM :


Wujud perpaduan Melayu. BOHONG. Tidak ada perpaduan Melayu. Tidak pernah terjadi perpadun Melayu semenjak konsep Melayu itu wujud. Tidak mungkin adanya perpaduan Melayu seperti mustahilnya lahir perpaduan China, perpaduan Arab, perpaduan Itali , perpaduan India.

Mito perpaduan Melayu bergerak dengan menakut-nakutkan orang Melayu dari di’telan’ oleh China dan India. Apabila Melayu jadi takut maka akan datang pembantu. Seperti mitos pokok ada hantu. Orang kampong takut pada hantu lalu memanggil bomoh untuk menghalau hantu. Ini cara klasik mitos bergerak. Takut-takut orang ramai. Apabila orang ramai takut maka mereka akan mencari perlindungan. Maka muncul United Malays National Organisation menjadi perlindung walhal yang menimbulkan kerena gerombolan ini.

MITOS KE TUJUH:

Malaysia negara unik. BOHONG. Mitos ini disebarkan untuk membodohkan rakyat negara ini yang malas membaca dan hanya suka mendengar. Mitos ini bertujun untuk menunjukkan hanya gerombolan United Malays National Organisation sahaja yang dapat memerintah kerana Malaysia unik.

Hakikatnya Malaysia tidak unik – bukan Malaysia sahaja dalam dunia ini yang berbilang kaum , yang berbilang bahasa, pelbagai agama dan budaya. Tidak ada negara yang monolith dalam dunia ini – semua ada kepelbagian. Setiap negara dalam dunia ini ada kepelbagaian.

TEKNOLOGI PECAHKAN MITOS


Lihatlah betapa teknologi dan ilmu pengetahuan telah memecahkan mitos-mitos ini. Betapa internet telah membolehkan kita bersama-sama mencari fakta dan menilai dokumen sejarah.

Kalau dulu kita tidak tahu asal usul lagu Negaraku – hari ini gambar dan riwayat hidup pembuat lagi ini kita kenali. Kalau dulu ada yang menerima mitos tentang kemedekaan dicapai tanpa tumpah darah. Hari ini mitos ini telah terbarai pecah. Dokument-dokumen sejarah semuanya boleh kita baca melaui internet.

Kemajuan manusia akan terus memecahkan mitos mitos yang lapuk dan berkarat ini. Teknoloji akan membebaskan manusia dari di perangkap dan di belenggu oleh mitos-mitos. Tanpa mitos manusia akan jadi berani. Insan yang berani bebas adalah insan yang berfikir. Manusia yang berfikir tidak akan tunduk kepada sesipa kecuali fikrahnya yang rasional. (TT)

Nota:
Tulisan ini bebas untuk diambil untuk
tujuan memecahkan mitos.

Sumber
http://tukartiub.blogspot.com/2009/08/mitos-dan-penipuan.html

Isnin, 24 Ogos 2009

Ni Ke Namanya di'tagged'?

1 komen pembaca


Lalu saya klik blog beliau



1) Copy gambar amal Islam di atas. Copy satu post ni pun tak mengape. Mudah dan menjimatkan masa. harapnye begitu..

2) Kemudian pilih 10 orang sahabat anda dan wajibkan mereka melakukan perkara yang sama. Ingat! 10 orang tahu.. Lebih2? lagi bagus. Kalau nak bagi semua? amat digalakkan...

3) Gambar ini hak ciptaan tidak terpelihara..jadi sebar2knlah ye...

4) Perkara yang wajib anda lakukan? Senang je..lakukan apa yang ditulis dekat gambar diatas.. Kalau tidak nampak? zoom la..

Ini senarai 10 orang yang saya pilih;


Basil

Bro Syahmi

Mokjan

Akeem The Pirate

Izz Al- Din

Rusyda

Sis haneei

Cikgu Bio

Nurul

Zeeya

Ketupat Shiah?

3 komen pembaca

Sewaktu menghadapi peperiksaan percubaan SBP, saya meminjam novel Ketupat Cinta dari kawan saya, Basil Hazman. Sebenarnya novel tersebut sudah lama saya lihat di kedai buku tetapi yalah, sekadar lihat- lihat dan berlalu pergi. Satu sebabnya saya tak berminat untuk membelinya kerana waktu itu sudah ada label baru untuk karya- karya Faisal Tehrani, "shiah". Walaupun sebelum ini saya adalah pembaca tetap tulisan FT.

Saya anggap rugi untuk membeli karya FT kerana label yang saya dengar dari mulut orang, lalu saya pinjam.

Penceritaannya berkisar mengenai ilmu gastronomi Melayu- Islam. Sebuah karya satira mengenai politik dapur, sarat humor, dan kontroversi. Ah, kalian bacalah sendiri!

Setelah saya habis membaca novel tersebut, saya mula menyedari suatu perkara.

Memulakan sesuatu dengan sentimen dan bad perception tentang sesuatu adalah menyulitkan.


Sebagai seorang yang berdiri dalam pentas intelektual, seharusnya saya membuka fikiran saya dalam sesuatu pengkajian ilmiah. Bersikap berlapang dada(tasammuh) sewaktu menerima sesuatu fakta adalah prinsip beragama.

Saya pernah sebut sebelum ini mengenai 'membuang prinsip' sebentar dalam artikel lepas mengenai perkara maslahah dakwah. Maksudnya, pinggirkan seketika apa yang boleh dikatakan bersifat kepentingan peribadi atau entiti tertentu. Meminjam kata- kata FT, perlu pada suatu ketika untuk kita meliberalisasikan diri, atau lebih tepat, 'liberal dalam lingkungan'.

Dengan segenggam jiwa da'ie, adalah wajib bagi kita untuk memikirkan apakah cara terbaik bagi kita untuk berinteraksi dengan masyarakat. Bukannya dengan mengkritik, meletak label, menuduh orang itu bid'ah dan sebagainya. Kita sudah hilang adab sebagaimana yang pernah ditunjukkan oleh para salafus soleh.

Memang benar, dalam Ketupat Cinta fokus utama adalah pencerahan agama adalah mengenai sikap kita terhadap ahlul bait. Sampaikan lima jenis rempah yang diguna dalam laksa pun menyuruh kita mengingat kembali kepada ahlul bait. Unsur Syiah Rafidhah yang mengkhususkan lima peribadi iaitu Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam, Ali, Fatimah, Hasan dan Husain memang ada.

Begitu juga peritiwa Parameswara yang makan asam pedas yang dimasak gerau istana, telah dibubuh sehelai janggut seorang ulama lalu kerana perkara tersebut Parameswara bermimpi aneh, mengajaknya kepada Islam dan melihat bulan tertulis lafaz syahadah.

Iman, di dalam makna Sunni memang digunakan dalam banyak konteks, tetapi di dalam Shiah mereka menggunakannya hingga melampaui konteks yang esoterik dan mistik. Kerana itu, mazhab Shiah lebih dekat dengan peristiwa-peritiwa eskatologi berbanding dengan Sunni.

Tetapi, andai ideologi yang dibawa FT dalam karyanya adalah salah maka ia harus dibalas dengan ideologi yang betul. Hujah perlu dilawan dengan hujah bukannya emosi! Kritikal dalam befikir akan memberi keuntungan kepada umat Islam.

Pegangan tauhid dalam masyarakat semakin longgar, tetapi kita tidak berupaya untuk membanteras ajaran- ajaran sesat yang makin leluasa.

Berbalik kepada isu asal, ini adalah masalah persepsi. Kita bisa menuduh FT syiah, tetapi adakah kita sedar bahawa indusri seni sedang kontang dengan karya Islami? Saya sendiri sebagai seorang yang berada di lapangan yang lain berlapang dada dalam memahami uslub untuk dakwah dan islah.

Pandanglah karya beliau dari sudut seni dan dakwah, bukannya pertentangan fahaman dalam perkara ranting!

Ghadir Kumm

Saya mengikuti perkembangan blog FT, gayanya Ft kecewa dengan sikap sesetengah pihak yang mengharamkan teater Kopitiam Ghadir.

Saya tak berpeluang menonton teater tersebut, kerana masa sebagai pelajar SBP adalah sangat terhad. Hampir seluruh tahun dihabiskan di sekolah. Kalau Bro FT baca blog saya, saya harap FT dapat menjual cerita tersebut dalam bentuk cakera padat secara online.

Sebagaimana Ketupat Cinta Musim Pertama, Kopitiam Ghadir juga melibatkan masalah persepsi. Anda boleh baca sendiri di blog beliau.

Masyarakat, berubahlah!

Jumaat, 21 Ogos 2009

Ahlan Wasahlan Ramadhan Karim!

0 komen pembaca
Mungkin kawan- kawan masih ingat lagi setiap kali habisnya Ramadhan, maka kita akan bersiap- sipa dengan penuh gembira untuk sambut raya. Kebiasaannya duit raya adalah yang paling ditunggu. Kan? Kalau di kampung sampai keliling kampung cari duit raya.

Kenapa kita suka duit raya?

Sebab kita boleh beli itu dan ini, dan mercun mungkin? ngee...

Justeru, niat yang ikhlas adalah kunci kepada "duit raya" yang Allah bakal berikan kepada kita. Kalau kita rasa nak dapat "duit raya" banyak, perbaikilah kualiti ibadah. Bermakna, kita melaksanakan ibadah puasa bukan kerana paksaan(BADAR???), sekadar nak menunjuk atau apa saja. Semuanya kerana Tuhan yang Maha Menciptakan.

Selepas solat jumaat sebentar tadi, tiba- tiba ada jenazah dibawa ke depan untuk disembahyangkan. Umurnya baru 16 tahun. Allahyarham meninggal sehari sebelum Ramadhan. Insaflah. Mungkinkah ini Ramadhan terakhir buat kita, mana kita tahu?

Sepatutnya kita bersyukur kerana masih mendapatkan Ramadhan kali ini.

Rindulah akan Ramadhan, nescaya kalian akan dirindui para salafus soleh di akhirat kelak. Mereka adalah generasi terbaik yang sentiasa merindukan Ramadhan.

Rabu, 19 Ogos 2009

DAP Hina Islam?

2 komen pembaca
Saya baru habis ambil kertas Syariah Islamiah II. Baru tadi. Kesibukan untuk percubaan SBP, tak payah cakap laa. Memang kalut.

Baru- baru ni, dengar kata DAP hina Islam? Ye ke? Sya pun tak pasti, sebab di sekolah sekarang susahnya nak dapat akses internet. Bukannya surat khabar tak bagi tahu, tapi saya ragu dengan adilnya cara mereka menyampaikan berita.

Utusan dan Berita Harian adalah milik mutlak BN, sudah pasti tulisannya akan pro BN seratus peratus, dan mereka akan menggunakannya untuk membunuh pembangkang habis- habisan.

Tapi, itu dulu. Saya sekarang rasa gembira bila Utusan hentam pemimpin Pas macam Tok Guru Nik Aziz. Pagi hangpa hentam, tengahari atau petang dah ada jawapan kat internet. Semacam ianya dah jadi 'reverse weapon' kepada Umno BN.

Apa benda yang surat khabar tak kata kat Tok Guru? Pantang ada peluang.

Saya cuba cari 'old post' di laman sesawang blogawan lain. Ini yang saya jumpa.

saya terfikir, siapakah yang menyebabkan Islam dihina? Gambar ini sudah cukup membuktikan bahawa UMNO adalah punca DAP membenci Islam. Sebenarnya, DAP membenci Islam, ekoran penghinaan Islam yang dilakukan oleh UMNO. Justeru, jika mahu DAP memeluk Islam, UMNO perlu dikuburkan. kalau PAS berkawan dengan DAP, tidak mustahil, DAP boleh jadi Parti Muallaf. Ini terbukti di Perak, waimma setahun sehaja bersama dengan DAP di Perak, ramai pimpinan DAP yang sudah pandai baca Al-Quran.

DAP jahil tentang Islam, itu kita akui. Tetapi dalam Islam, kejahilan adalah sesuatu yang dimaafkan. Seseorang yang terlupa bahawa dirinya sedang berpuasa lalu ia makan, maka ianya dimaafkan kerana ia jahil tentang perkara yang membatalkan puasanya.

Seseorang yang bersembahnyang tetapi ianya jahil tentang perkara yang membatalkan solat, ianya dimaafkan setelah dia menyedari kesilapannya. Solat tidak perlu diulang semula.

Ianya berbeza dengan seseorang yang tahu bahawa dia sedar melakukan perkara yang membatalkan solat lalu ia biarkan. Maka solatnya tidak sah, malah wajib di'qadha'kan ke waktu lain.

Adapun seorang yang makan pada bulan puasa dengan sengaja, maka itu namanya menghina Islam.

Ubat kepada kejahilan adalah mencari ilmu. Jahil tidak boleh dibiarkan berterusan. Justeru, mereka memerlukan kawan untuk diberi kefahaman tentang Islam.

Bukannya dengan mencerca mereka. DAP tidak faham Islam, tidak hairanlah mereka mencerca Islam. Kita meminta mereka meminta maaf, mereka tanpa segan dan silu meminta maaf.

Keadaan ini berbeza dengan UMNO. Sewaktu hudud dikemukan oleh kerajaan kelantan, PAS disiasat dan banyak ungkapan dari pemimpin UMNO yang tidak malu menghina Islam.


Ulama-ulama UMNO ketika itu, tidak ada seorang pun yang menegur, malah mengambil sikap diam, seakan-akan redha dengan tindakan pembesar-pembesar UMNO yang menghina Islam.

Bukan sekadar itu sahaja, sehingga hari ini pun, masih tidak kedengaran lagi ucapan minta maaf dari pihak UMNO terhadap umat Islam disebalik penghinaan terhadap Islam yang dilakukan ketika itu.

Jika DAP tidak mengetahui Islam, lalu menghina Islam dikatakan sebagai bersalah, maka terlebihlah bersalah bagi UMNO yang mengetahui islam, lalu menghina Islam.

Jika DAP dikatakan kafir kerana menghina Islam dalam keadaan mereka tidak faham islam, maka terlebih kafirlah UMNO yang menghina Islam dalam keadaan mereka kenal Islam, malah mengaku beragama Islam.

Fikirlah sendiri.

Sabtu, 18 Julai 2009

Aku Dibius Cinta

11 komen pembaca
Hati resah.

Jiwa kacau.

Perasaan bergelora.

Kenapa datang dalam saat- saat sebegini? Saat- saat roh dan jasad ini bergabung jadi satu untuk satu matlamat. Satu tujuan. Penting.

Ah, bukan syarat pahlawan dan pejuang namanya, kalau membuat ocehan mengenai perasaan dan perempuan.

Lupakan!

Sungguh indah dua bait sya'ir yang pernah saya baca dulu dalam biografi seorang ulama':
Jika kecintaan seseorang
yang jatuh hati kepada Laila dan Salma
mampu merampas hati dan aqalnya
maka apakah yang akan yang dilakukan
oleh seseorang yang amat mendalam rasa rindunya
kepada Dzat Yang Maha Mengetahui
lagi Maha Tinggi?


Rabu, 24 Jun 2009

1 komen pembaca
Isu UG sudah berakhir, tetapi rata-rata ummah masih lagi keliru. Akhbar tali barut BN (izinkan saya menggunanya) tanpa segan silu menuduh PAS bersekongkol dengan kafir yang mahu menjatuhkan hasrat negara Islam PAS. Baca penjelasannya oleh Abu Saif Ustaz Hasrizal

Apakah Kemunafiqan Bukan Lagi Suatu Persoalan?

Lama dahulu, saya menulis sebuah artikel bertajuk SOKONG ISLAM ATAU MUSLIM?

Sepatutnya tidak perlu dibezakan di antara Islam dengan Muslim. Sesiapa sahaja yang menisbahkan Islam kepada dirinya dengan Syahadah adalah Muslim. Tetapi ada kalanya, Islam boleh berada di satu lembah dan Muslim berada di suatu lembah yang lain. Tatkala Muslim hanya memakai nama Islam tetapi membelakangkan prinsip Islam, Muslim itu Muslim, tetapi ada nama baru untuknya, iaitulah MUNAFIQ.

Munafiq tidak wujud di era Islam miskin dan ditindas. Munafiq muncul mengiringi kemenangan Islam. Kemenangan datang dengan ghanimah, status, kejayaan dan prestasi… semua itu disambut oleh Muslim yang Mukmin dengan SYUKUR, tetapi disambut oleh Muslim yang Munafiq dengan KUFUR. Dibelenggu oleh penyakit hati yang memusuhi kaum yang beriman.

Nifaq itu penyakit dan Munafiq ini berpenyakit. Ia boleh berkembang dari kemunafikan peribadi, kepada kemunafikan sistem dan gagasan.

Justeru muqaddimah Surah al-Baqarah sudah pun menjelaskan apa yang perlu diberi perhatian oleh kita semua.

TELADAN SURAH AL-BAQARAH

Berkenaan kaum MUKMININ yang bertaqwa, Allah Subhanahu wa Ta’aala menjelaskan dalam lima ayat yang ringkas, berterus terang dan mudah digarap oleh kita yang memerhatikannya.

Firman Allah Subhanahu wa Ta’aala:
“Alif, Laam, Miim. Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya; ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang bertakwa; Iaitu orang-orang yang beriman kepada perkara-perkara yang ghaib dan mendirikan sembahyang serta membelanjakan sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka. Dan juga orang-orang yang beriman kepada Kitab “Al-Quran” yang diturunkan kepadamu (Wahai Muhammad) dan Kitab-kitab yang diturunkan dahulu daripadamu, serta mereka yakin akan (adanya) hari Akhirat. Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka dan merekalah orang-orang yang berjaya” [al-Baqarah 2: 1-5]

Selepas menjelaskan tentang kriteria kaum MUKMININ yang berjaya, Allah Subhanahu wa Ta’aala menjelaskan pula perihal golongan yang bertentang dengan kaum Mukminin iaitu golongan KUFFAR. Penjelasannya juga mudah, ringkas dan terus menjurus kepada melakarkan garis sempadan antara keduanya.

Firman Allah ‘Azza wa Jalla:
“Sesungguhnya orang-orang kafir (yang tidak akan beriman), sama sahaja kepada mereka: Sama ada engkau beri amaran kepadanya atau engkau tidak beri amaran, mereka tidak akan beriman. (Dengan sebab keingkaran mereka), Allah materaikan atas hati mereka serta pendengaran mereka dan pada penglihatan mereka ada penutupnya dan bagi mereka pula disediakan azab seksa yang amat besar.” [al-Baqarah 2: 6-7]

Dua ayat sudah memadai pada menjelaskan perihal golongan Kuffar ini.

Namun, di antara MUKMIN dan KAFIR itu, ada sekelompok manusia yang wujud sebagai penyakit. Sebelah kakinya memperlihatkan kebersamaan mereka dengan daerah hitam, manakala sebelah kaki yang lain menonjolkan kebersamaan mereka dengan daerah yang putih. Jika Mukmin diperincikan dengan 5 ayat dan Kafir pula diperjelaskan cukup dengan 2 ayat, kaum yang merewang di antara dua daerah ini, yang digelar sebagai kaum MUNAFIQ, diperincikan oleh Allah Subhanahu wa Ta’aala dengan ayat yang panjang lebar.

Penyakitnya berbahaya.

Permusuhannya mengelirukan.

Lalu Allah ‘Azza wa Jalla berfirman bermula daripada ayat ke-8 surah al-Baqarah hinggalah ke ayat yang ke-20, 12 ayat yang panjang lebar diperuntukkan untuk memperkatakan tentang segala tipu muslihat, kelicikan dan kebobrokan golongan ini yang sangat-sangat memudaratkan kehidupan.

Tidak cukup dengan penjelasan di Surah al-Baqarah, sebuah surah diperuntukkan khusus dengan nama golongan ini. Surah al-Munafiqun memperincikan lagi gelagat dan tindak tanduk kelompok ini yang memakai Islam di mulut dan penampilan luarannya, tetapi amat membenci golongan yang bersama dengan Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Ayuh diteliti, apakah ungkapan Allah Subhanahu wa Ta’aala tentang kaum berpenyakit ini:
“Dan di antara manusia ada yang berkata: Kami telah beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat; padahal mereka sebenarnya tidak beriman.

Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri, sedang mereka tidak menyedarinya.

Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran).

Dan apabila dikatakan kepada mereka: Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi, mereka menjawab: Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan.

Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya.

Dan apabila dikatakan kepada mereka: Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang itu telah beriman. Mereka menjawab: Patutkah kami ini beriman sebagaimana berimannya orang-orang bodoh itu? Ketahuilah! Sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh, tetapi mereka tidak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).

Dan apabila mereka bertemu dengan orang-orang yang beriman, mereka berkata: Kami telah beriman dan manakala mereka kembali kepada syaitan-syaitan mereka, mereka berkata pula: Sesungguhnya kami tetap bersama kamu, sebenarnya kami hanya memperolok-olok (akan orang-orang yang beriman).

Allah (membalas) memperolok-olok dan membiarkan mereka meraba-raba dalam kesesatan mereka (yang melampaui batas itu).

Mereka itulah orang-orang yang membeli kesesatan dengan meninggalkan petunjuk; maka tiadalah beruntung perniagaan mereka dan tidak pula mereka beroleh petunjuk hidayat.

Perbandingan hal mereka (golongan yang munafik itu) samalah seperti orang yang menyalakan api; apabila api itu menerangi sekelilingnya, (tiba-tiba) Allah hilangkan cahaya (yang menerangi) mereka dan dibiarkannya mereka dalam gelap-gelita, tidak dapat melihat (sesuatu pun).

Mereka (seolah-olah orang yang) pekak, bisu dan buta; dengan keadaan itu mereka tidak dapat kembali (kepada kebenaran).

Atau (bandingannya) seperti (orang-orang yang ditimpa) hujan lebat dari langit, bersama dengan gelap-gelita dan guruh serta kilat; mereka menyumbat jarinya ke dalam telinga masing-masing dari mendengar suara petir, kerana mereka takut mati. (Masakan mereka boleh terlepas), sedang (pengetahuan dan kekuasaan) Allah meliputi orang-orang yang kafir itu.”


[Al-Baqarah 2: 8-19]

PENUH SINDIRAN

Allah Ta’aala memperkenalkan golongan ini dengan bahasa yang amat menyindir.

Adalah satu kelompok itu… atau dalam bahasa hari ini, “kamu sendiri pun tahu siapa mereka!”
Justeru dalam memperkatakan tentang kaum Munafiq ini, janganlah diacuh-acuh atau dilontarkan provokasi agar ‘tuduhan nifaq’ itu diberi nama siapa sebenarnya yang dimaksudkan. Allah Subhanahu wa Ta’aala sendiri membiarkan kelompok ini terdedah tembelang mereka tanpa nama, kerana sesungguhnya yang tidak kenal siapa Munafiq ini adalah si Munafiq itu sendiri, tatkala diberikan peringatan kepadanya agar jangan berterusan melakukan kerosakan, katanya “kami ini kaum yang membawa islah dan kebaikan!”

Tetapi cukuplah dibuat suatu penilaian, berdasarkan tentang kebejatan zahir dan batin mereka, yang didedahkan oleh Allah dengan begitu terpeinci, supaya kaum Mukmin berhati-hati. Jangan asal namanya Muslim, terus sahaja mahu diajak berkawan dan bekerjasama, tatkala yang Muslim jenis itu, ada banyak makarnya yang sudah diberitahu Tuhan.

KUFFAR

Ada pun Kuffar, biar pun mereka menolak Islam, mereka menolaknya atas kepercayaan mereka. Penolakan itu bukan suatu konspirasi yang menjadi api di dalam sekam, sebaliknya api yang tidak menyembunyikan kepanasannya. Warnanya jelas dan hala tujunya jelas.

Justeru urusan kaum Mukmin dengan Kuffar ini lebih telus.

Semasa mereka melawan, mereka mesti dilawan.

Semasa mereka mahu kepada perdamaian, ketelusan mereka terhadap apa yang mereka mahu, mesti disambut pula dengan ‘izzah kaum Muslimin, dengan menerima perdamaian yang diminta.

“Dan jika mereka (pihak musuh) cenderung kepada perdamaian, maka engkau juga hendaklah cenderung kepadanya serta bertawakallah kepada Allah. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. Dan jika mereka bertujuan hendak menipumu, maka sesungguhnya cukuplah Allah (menjaga dan memberikan perlindungan) kepadamu. Dialah yang menguatkanmu dengan pertolonganNya dan dengan (sokongan) orang-orang yang beriman” [al-Anfaal 8: 61-62]

Biar pun Kuffar itu Kuffar, tetapi dek jelas warna luar dan dalamnya, Allah Subhanahu wa Ta’aala memberikan garis panduan interaksi kaum Mukminin dengan mereka. Dengan kesempurnaan Islam dalam menilai kawan dan lawan, kaum yang lawan itu, andai mahu mencari perdamaian, kaum Mukmin diperintahkan menerima perdamaian tersebut. Biar pun tangan yang dihulur masih dari hati yang kufur, namun jika zahirnya dinyatakan persetujuan untuk berdamai atas prinsip-prinsip utama Islam iaitu keadilan dan berlaku Ihsan, maka kecenderungan itu mesti disambut. Seterusnya bertawakkallah kepada Allah dalam erti kata, jangan putuskan pergantunganmu kepada Allah, selama engkau mencuba perdamaian dengan kaum yang KUFFAR itu.

Allah Maha Mendengar.

Allah Maha Mengetahui.

Tatkala mereka itu ada perancangan untuk mengkhianatimu, jangan lupa pada Allah yang menjadi asas engkau menerima perdamaian itu. Ketentuan akan datang, perdamaian akan berakhir, kawan kembali menjadi lawan, kerana khianat dan makar yang jahat.

Itu dengan kelompok yang terang warnanya pada IMAN dan KUFUR.

SURAH AL-MUNAFIQUN

Ada pun kaum MUNAFIQ yang duduk di celah kelompok kaum MUKMIN, yang menggaulimu di luar masjid bahkan di dalam masjid, Allah memerintahkan para MUKMIN agar sentiasa berhati-hati, jangan alpa dan jangan terpedaya.

“Dan apabila engkau melihat mereka, engkau tertarik hati oleh tubuh badan mereka (dan kelakuannya) dan apabila mereka berkata-kata, engkau juga (tertarik hati) mendengar tutur katanya. (Dalam pada itu) mereka adalah seperti batang-batang kayu yang tersandar (tidak terpakai kerana tidak ada padanya kekuatan yang dikehendaki). Mereka (kerana merasai bersalah, sentiasa dalam keadaan cemas sehingga) menyangka tiap-tiap jeritan (atau riuh rendah yang mereka dengar) adalah untuk membahayakan mereka. Mereka itulah musuh yang sebenar-benarnya maka berjaga-jagalah engkau terhadap mereka. Semoga Allah membinasa dan menyingkirkan mereka dari rahmatNya. (Pelik sungguh!) Bagaimana mereka dipalingkan (oleh hawa nafsunya dari kebenaran)?” [al-Munafiqun 63: 4]

Justeru janganlah terlalu naif untuk sekalian MUSLIM dipadukan sesama MUSLIM hanya dengan alasan permukaan berjenama MUSLIM. Andai yang Muslim itu memusuhi Muslim yang lain, menyakiti mereka, mengkhianati mereka, membuat makar dengan sesiapa sahaja demi lempias kebencian mereka terhadap kaum yang beriman kepada Allah, tidakkah Muslim yang jenis seperti ini yang dimaksudkan oleh Allah di dalam lanjutan ayat yang berikutnya:

“Merekalah yang mengatakan (kepada orang-orang Islam di Madinah yang menolong Rasulullah dan orang-orang Muhajirin): Janganlah kamu membelanjakan harta kamu kepada orang-orang yang ada bersama-sama Rasulullah supaya mereka bersurai (meninggalkannya). Padahal bagi Allah jualah perbendaharaan langit dan bumi, (tiada sesiapapun yang dapat memberi atau menyekat sebarang pemberian melainkan dengan kehendakNya); akan tetapi orang-orang yang munafik itu tidak memahami (hakikat yang sebenarnya)” [al-Munafiqun 63: 7]

Salah satu kelakuan kaum MUNAFIQ ini adalah pada strategi mereka menyekat keperluan hidup orang-orang yang mahu mengikut petunjuk Nabawi. Mereka menyeru agar orang-orang yang beriman dilaparkan, dimiskinkan, disekat dana, ditahan nafkah dan rezeki mereka semata-mata atas satu tujuan yang berdasarkan sangkaan mereka iaitu “agar dengan tekanan itu, orang-orang yang beriman akan berputus asa dan berpecah belah meninggalkan Rasulullah“.

Siapakah yang mempelopori strategi yang jelek ini?

Mereka adalah golongan yang solat bersama kamu, bersyahadah seperti kamu, tetapi penyakit hatinya menjadikan kamu sasaran permusuhan mereka. Itulah kaum MUNAFIQ.

Dan kerana jeleknya sebuah KEMUNAFIQAN dan besarnya kemudaratan yang dicetuskan oleh talam bermuka-muka ini, toleransi Islam dalam kepelbagaian agama yang dianuti oleh sebuah komuniti, tetap mencetuskan sebuah perintah yang menggemparkan:

“Dan golongan (Munafiq) yang membina masjid dengan tujuan memudaratkan (orang-orang yang beriman) dan (menguatkan) keingkaran (mereka sendiri) serta memecah-belahkan perpaduan orang-orang yang beriman dan juga untuk (dijadikan tempat) intipan bagi orang yang telah memerangi Allah dan RasulNya sebelum itu dan (apabila tujuan mereka yang buruk itu ketara), mereka akan bersumpah dengan berkata: Tidaklah yang kami kehendaki (dengan mendirikan masjid ini) melainkan untuk kebaikan semata-mata. Padahal Allah menyaksikan, bahawa sesungguhnya mereka adalah berdusta. “ [al-Taubah 9: 107]

Kaum perosak itu bukan calon kawan.

Mereka bukan rakan perdamaian.

Justeru yang diperintahkan Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam bukanlah diruntuhkan sebuah gereja, atau kuil, atau sinagog, tetapi sebuah MASJID!

Masjid yang dibina oleh kaum yang berlidah Muslim tetapi hatinya amat bermusuh dengan Islam. Itulah masjid yang dikenali sebagai Masjid Dhirar. Projek kaum MUNAFIQ, iaitu sebenar-benar musuh kamu.

Baginda sallallaahu ‘alayhi wa sallam memerintahkan beberapa orang sahabat iaitu Malik bin al-Dakhshim, Ma’an ibn ‘Adi atau saudaranya ‘Asim bin ‘Adi dengan arahan berikut:

“Pergilah kamu kepada masjid ini yang ahli-ahlinya zalim dan hancurkan ia serta bakar olehmu masjid itu” [Tafseer Ibn Katheer: 2/508]

Tentu sahaja jika mahu diperkatakan soal persamaan, Masjid Dhirar lebih banyak persamaan dengan Masjid Quba’ atau Masjid Nabawi, berbanding dengan rumah ibadat berhala Jahiliah.

Tetapi isunya bukan itu.

Biar pun MASJID vs. MASJID, tetapi sebuah masjid dibina di atas TAQWA manakala sebuah masjid lagi dibina, dengan tujuan mahu membinasakan kaum Mukmin dari dalam. Sebab itu persamaan masjid vs masjid tidak lagi punya sebarang makna. Masjid itu adalah kubu musuh. Biar pun namanya masjid!

BIAR SAHAJA ALLAH URUSKAN

Biar pun kemunafiqan kaum MUNAFIQ itu jelas, malah kepalanya juga diketahui semua, Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam masih tidak mengizinkan si kepala MUNAFIQ bernama ABDULLAH BIN UBAI BIN SALUL itu dibinasakan secara personal. Ia bukan permusuhan peribadi. Biar pun Baginda sentiasa disakiti oleh kaum Munafiq hingga isterinya Aisyah radhiyallaahu ‘anha sendiri pernah difitnah berat oleh kecelakaan mulut kaum ini, Baginda tetap tidak mengizinkan Abdullah iaitu anak kepada Abdullah bin Ubai bin Salul itu membunuh bapanya.

Hikmahnya besar.

Walau pun kemunafiqan itu adalah sesuatu yang amat berbahaya dan besar, ia tetap berlaku dalam debu dan kelabu yang mengelirukan. Tidak semua orang tahu sebenar-benar tahu akan kes-kes yang membabitkan kaum MUNAFIQ ini, khususnya mereka yang duduk jauh dari Madinah. Maka terhadap kaum yang menyembunyikan permusuhan mereka di sebalik Shahadah dan kesaksian iman itu, Baginda sallallaahu ‘alayhi wa sallam MENINGGALKAN kaum itu, MEMENCILKAN mereka dan tidak sama sekali menghukum hapus atau bunuh ke atas Abdullah bin Ubai bin Salul itu, agar jangan nanti ada yang tersalah faham lalu berkata, “Muhammad telah membunuh sahabatnya”.

Justeru dalam usaha merapatkan saf KAUM MUKMININ, janganlah terlalu naif diajak sekalian yang melabel diri sebagai MUSLIM untuk bersatu lagi berpadu tanpa asas, kerana di celah-celah MUSLIM itu ada NIFAQ dan MUNAFIQ yang tidak boleh dipandang sebelah mata. Mereka sebenar-benar musuh. Allah sendiri sudah memberitahu, hati-hati dengan mereka.

Siapakah MUNAFIQ yang dimaksudkan itu?

Ia rahsia Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam dengan Huzaifah radhiyallaahu ‘anhu. Tidak perlu disebut atau diberi-beri tahu.

Cukuplah sekadar segala perincian Allah tentang mereka, menjadi pedoman buatmu, wahai pejuang Islam. Jangan disengat dua kali pada lubang yang sama!

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
68000 AMPANG

Jumaat, 12 Jun 2009

Wakil HAMAS gesa umat Islam bersama Palestin

0 komen pembaca
Wakil HAMAS gesa umat Islam bersama Palestin

SHAH ALAM: Pengerusi Persatuan Ulamak Palestin, Sheikh Marwan Abu Raz mengingatkan umat Islam di negara ini agar bersama dengan Palestin bagi membebaskan negara itu dari pendudukan Israel Yahudi selama ini.

Yahudi, ujarnya, telah berusaha bermati-matian untuk merampas Masjidil-Aqsa secara total yang mana pada hari ini, mereka sedang membina sebuah binaan seperti terowong dengan tiang besar dikenali sebagai Hayqal bagi menjayakan hasrat jahat itu.

Namun, tegas Sheikh Marwan, dengan kekuatan semangat perjuangan rakyat Palestin yang tidak akan pernah mengalah kepada kejahatan Yahudi itu, terus menerus berjuang dan menyerang balas semua tindakan musuh.

“Bangunlah wahai umat Islam Malaysia, bersamalah berjuang dengan kami rakyat Palestin, yang boleh disumbangkan dalam berbagai bentuk termasuk dana kewangan untuk kami menyiapkan kelengkapan terus berhadapan dengan mereka,” tegasnya dalam ucapan bersemangat kepada ribuan hadirin.

Sheikh Marwan yang juga seorang anggota parlimen mewakili Hamas berucap demikian di dalam majlis ceramah perdana di malam terakhir Muktamar PAS ke-55 yang diadakan di Stadium Melawati Shah Alam, dekat sini.

Turut berucap di dalam majlis rutin muktamar tahunan itu adalah Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat, Dato’ Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan Exco Kerajaan Negeri Selangor, Dr Halimah Ali.

Terdahulu, Sheikh Marwan bagi pihak rakyat Palestin merakamkan ucapan terima kasih kepada Kerajaan Malaysia dan rakyat negara ini di atas segala bantuan dan sumbangan kepada rakyat negaranya yang dicerobohi oleh Israel Zionis.

Untuk rekod, anaknya Asy-Syahid ‘Asim telah terkorban di dalam perjuangan menentang Israel dan beliau yang berjuang bersama-sama dengan Paduka AlMarhum Sheikh Ahmad Yassin sejak awal, nyaris terbunuh bila mana kediamannya telah dibom.

Selepas Sheikh Marwan selesai berucap, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat pula mengingatkan hadirin bahawa bumi Gaza adalah tanah kelahiran Imam Syafie RahmatulLah ‘aliah yang sangat rapat dengan umat Islam di sebelah sini yang mengamalkan fekah mazhabnya.

“Walaupun kita bermuktamar di sini jauh dari Gaza namun kerana PAS perjuangkan Islam, kita mengingati semua pejuang Islam sejak zaman Nabi hinggalah ke hari ini yang bertungkus lumus berjuang,” tegas Menteri Besar Kelantan itu.

Sementara itu, ketika menyampaikan ucapan selepas solat Jumaat di sebuah masjid di Seksyen 18, dekat ini, Sheikh Marwan menegaskan keadaan umat Islam Palestin masih baik dan tetap teguh dengan perjuangan untuk membebaskan negara mereka dari cengkaman Israel.

“Ketahuilah saudara-saudari bahawa bumi Palestin bukan hanya milik umat Islam Palestin malah milik umat Islam seluruh dunia, isu Palestin bukan hanya persoalan kami sahaja malah merangkumi umat Islam sejagat.

“Dengan sebab Negara Palestin adalah tempat kelahiran ramai nabi-nabi yang dikenali sebagai bumi Ambiyak, isu ini mesti mendapat kerjasama meluas dari seluruh umat Islam di mana sahaja mereka berada,” tegasnya lagi yang ucapannya diterjemahkan oleh Ustaz Redzwan Abu Bakar dari Kedah .

Tambahnya, hanya dengan kembali berpegang teguh kepada ajaran dan melaksanakan tuntutan Al-Quran yang jelas paling mampu berhadapan dengan musuh; itulah yang dilakukan di Palestin sehingga hari ini sehinggakan Israel dan Zionis sedunia tidak mampu menewaskan Hamas dan semangat rakyat Palestin amnya. IBH

Rabu, 10 Jun 2009

1 Malaysia: Idealistik Tetapi Tidak Realistik

3 komen pembaca
Sekali pandang, slogan ini nampak hebat dan bergaya. Ia sungguh mudah disebut sehingga mudah meniti di mulut- mulut kanak- kanak tadika sekalipun. Perpaduan adalah skop yang dicanangkan sempena slogan ini.

Memandang Dalam Gelap

Tetapi, apakah dasar dan pelaksanaan yang menunjangi definisi bagi 1 Malaysia?

Siapakah pendokong 1 Malaysia?

Bagaimanakah seseorang itu layak dinobatkan sebagai pendokong 1 Malaysia?

Ini memerlukan satu kertas kerja atau sebuah buku yang bertajuk “1 Malaysia: Definisi Hari Ini”

Malaysia terdiri dari pelbagai bangsa. Itu tak payah sebut, semua orang tahu. Tetapi apa yang selalu orang lupa dalam terdiri dari pelbagai bangsa sudah tentulah pengamalan budaya juga berbeza. Dalam istilah, kita sebut Kesamaan dalam Kepelbagaian (Unity In Diversity).

Oleh kerana tidak ada dasar yang jelas mengenai gagasan ini, saya memahami bahawa perpaduan yang dicanangkan adalah semua kaum adalah sama. Sudah pastinya bila semuanya sama maka mereka mengamalkan kebudayaan yang sama. Sehingga hari ini, pelaksanaan mengenai gagasan ini tiada.

Dalam hal ini, saya teragak- agak adakah 1 Malaysia bertentangan dengan Dasar Kebudayaan Kebangsaan ? Saya simpulkan bahawa 1 Malaysia tidak bertentangan secara terus tetapi adakah gagasan ini benar- benar menyokong Dasar Kebudayaan Kebangsaan ? Perkara ini berikutan pelaksanaan masih tiada sehingga hari ini.

Serupa tapi Tak Sama
Dalam masyarakat Islam sendiripun, gerakan- gerakan Islam mempunyai pendirian berbeza dan tersendiri. Adalah tidak adil untuk kita menyapu rata semua gerakan Islam di dalam satu bakul, apatah lagi umat Islam di dalam satu bakul.Memanglah umat islam itu merupakan satu ummah, satu entiti, tetapi metode mereka berbeza. Malah bangsa mereka juga berbeza-beza. Cara pemikiran dan pendekatan mereka juga berbeza. Adalah tidak adil untuk menyamaratakan mereka semua.

Ikhwan Muslimun di Mesir tidak sama dengan Jamaah al-Adl wal Ihsan di Maghribi, HAMAS tidak sama dengan Hizbullah di Lubnan, Parti Nahdah di Tunisia tidak sama dengan FIS di Algeria, malah Hizbut Tahrir tidak sama dengan al-Muhajiroun di UK, AKP di Turki tidak sama dengan PKS di Indon, malah PAS di Malaysia tidak sama dengan Jabhah al-Amal al-Islami di Jordan. Taleban di Afghanistan tidak sama sekali serupa dengan Jamaat Islami di Indo-Pakistan, dan jamaah Tabligh tidak sama sekali serupa dengan golongan tarekat di Hadral Maut dan di Tarem. Golongan Salafi pro-Albani di Jordan tidak sama dengan Jamaah Salafiyyah di Kuwait, malah golongan pro-Madkhali di Saudi jauh sekali bezanya dengan golongan Deobandi di Indo-Pakistan.

Sesiapa yang ingin mengkaji setiap gerakan perlu melihat ruang-ruang perbezaan ini agar tidak terjerumus ke lembah generalisasi. Jika tidak kita tidak akan berlaku adil. Untuk melihat perbezaan ini, dan juga untuk mengkaji secara akademik, para pengkaji harus berlaku adil dan bersikap neutral. Kajian mereka bukanlah untuk menjatuhkan ataupun memenangkan sesuatu pihak ke atas pihak yang lain. Ruang bias dan taksub hanya akan merosakkan nilai akademik sesuatu kajian. Biarlah setiap individu membuat konklusi mereka sendiri berdasarkan maklumat dan ilmu yang mereka ada. Ruang akademik bukanlah ruang indoktrinisasi dan rekrutmen.

Khatimul
Bagaimana hendak menyamaratakan kebudayaan yang didokongi oleh pelbagai bangsa malah pelbagai agama pula?

Artikel ini tidak pernah menidakkan perpaduan, malah golongan muda seperti saya mudah sahaja menolak UMNO yang bersifat racis tetapi dek kerana pelaksanaan dan dasar yang masih samar maka saya menolak konsep 1 Malaysia.

Sungguh, 1Malaysia adalah gagasan yang idealistik tetapi tidak realistik.

p/s: Pasukan Bahas sekolah saya menumpaskan pasukan bahas Maktab Melayu Kuala Kangsar(MCKK) dengan hujjah ini~

Selasa, 9 Jun 2009

KONSEP MASLAHAH DAN MAFSADAH UNTUK DAMAI DENGAN MUSUH

0 komen pembaca
KONSEP MASLAHAH DAN MAFSADAH UNTUK DAMAI DENGAN MUSUH
oleh:Ustaz Bakistani


tak larat nak berdamai di Palestine, tapi rakyat Palestine sering dibunuh dan dihina di palestine.. apakah damai cara Yasir Arafat ini bersesuaian dengan maksud surah Muhammad ayat 35

KONSEP MASLAHAH DAN MAFSADAH UNTUK DAMAI DENGAN MUSUH


Kita kena sambut salam damai dari sesiapa sahaja, hatta daripada musuh sekalipun.

Dalilnya, Allah firman dalam Al-Quran;

فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ وَلَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ

Maksudnya;
“Janganlah kamu lemah dan minta damai padahal kamulah yang di atas dan Allah pun bersamamu dan Dia sekali-kali tidak akan mengurangi pahala amal-amalmu”

(Surah Muhammad : 35)

KOMEN:

ada pihak menyebut, tindakan Tidak mahu berdamai dengan UMNO, bermakna menafikan maksud ayat ini; menolak Al-Quran.

Apa yang ingin dinyatakan, tidak mahu berdamai dengan UMNO yang merupakan musuh dikala ini, tidak bermakna menafikan ayat Al-Quran, Surah Muhammad ayat 35.

Ini kerana, dalam menafsirkan ayat ini, Imam Fakhr Ar-Razi menyebut dalam kitab At-Tafsir Al-Kabir;

إشارة إلى أن الأمور الدنيوية لا ينبغي أن تكون مانعة من الإتيان

Maksudnya;
“Ia adalah satu Isyarat kepada sesungguhnya perkara duniawi tidak sepatutnya menjadi pencegah daripada berdamai[1]”

Fahamnya apa??

Berdamai itu adalah dituntut sekiranya dengan tujuan akhirat. iaitu, sekiranya damai itu memberi kemaslahatan kepada Islam, maka itu dibenarkan. Adapun sekiranya berdamai itu melahirkan mudharat kepada Islam, maka berdamai itu adalah terlarang, malah ia tidak termasuk dalam maksud ayat ini.

Dengan erti kata lain, sekiranya musuh tidak mempunyai agenda untuk menghancurkan balik parti Islam, maka berdamai itu dituntut. Pun begitu, sekiranya musuh mempunyai agenda untuk memusnahkan perjuangan islam, berdamai ketika itu tidak dituntut.

Jika difahami konsep ini, barulah kita faham maksud “hulur salam damai” yang dilakukan oleh Nabi Musa A.S terhadap Firaun. Yang mana, ketika itu tindakan Nabi Musa berhadapan dengan Firaun lebih memberikan maslahat berbanding tidak tidak berhadapan dengan Firaun.

Justeru, Apakah UMNO Ikhlas menghulurkan salam damai, ataupun mempunyai agenda untuk musnahkan PAS???

Jawapannya amat senang. Dikala kita berbicara soal ”politik damai”, krisis perak tetap mencengkam, malah melahirkan kemarahan rakyat terhadap UMNO/BN.

Tok Guru Nik Abdul Aziz ada menyebut;

”kalau berpolitik macam ini, ertinya politik kita (PAS) untuk tolong lawan, bukannya jaga kestabilan diri (PAS). Ini bukan politik, ia perangkap namanya dan keadaan ini adalah satu kejayaan kepada pihak lawan yang boleh memperbesarkan isu yang bukan-bukan[2]»

Fikir-fikirkanlah.....

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com

- Sri Indah (B), Sg Buloh
8 jun 2009 *

[1] At-Tafsir Al-Kabir : 14/120.
[2] Kemuncup dalam perjuangan : m/s : 122.

Kerajaan Perpaduan II

4 komen pembaca
“SAYA TIDAK TAHU SAMA ADA KENYATAAN BELIAU TELAH DISALAH TAFSIR OLEH MEDIA TETAPI SEBAGAI SEORANG PEMIMPIN YANG ARIF TENTANG AGAMA, JIKA BELIAU MENYATAKAN DAP TELAH BERSETUJU DENGAN CADANGAN PAS, BELIAU BUKAN SAHAJA HARUS MENJAWAB KEPADA DAP TETAPI JUGA KEPADA TUHAN,”

Malunya saya!!!

Tak Jelas
Semalam, dalam Agenda Awani dibincangkan Kerjasama UMNO- PAS. Kenapa Khairy seronok benar memuji PAS hah? Katanya moderate laa apa laa.

Sebenarnya konsep Kerajaan Perpaduan yang dicanangkan oleh Tuan Guru Presiden masih lagi samar- samar.

Tetapi, apa yang saya faham dari maksud kerajaan perpaduan cadangan Presiden PAS adalah kerajaan tanpa pembangkang. Bermakna, semua parti-parti yang wujud dalam Malaysia berada dibawah satu bumbung, tidak kira ia dari BN atau dari PR.

Bukankah ia satu sindiran kepada sistem demokrasi? Kita ada parlimen, media dan sebagainya untuk menyuarakan pendapat, mengapa perlu lagi kepada kerjasama yang jelas menghancurkan masa depan PAS dan PR?

Saya masih menunggu penjelasan sebenar dari mengenai gagasan ini.

Orang arab ada keluarkan pepatah yang bermaksud;
"manusia itu akan bermusuh dengan apa yang dia tidak tahu"

Selagi mana saya tak jelas mengenai konsep Tuan Guru Presiden, maka tanpa segan silu saya menolak Kerajaan Perpaduan.

Kalau tak faham lagi mengenai Kerajaan Perpaduan ni ada artikel berkaitan:
PAS: Sebenarnya Kumpulan Anti Muqabalah Menang
BERJAYAKAH KERAJAAN PERPADUAN??
KONSEP MASLAHAH DAN MAFSADAH UNTUK DAMAI DENGAN MUSUH
PEMIKIRAN UMMAH CENTRIC SEMAKIN DITERIMA
Mengapa Gabra dengan UG?

p/s: Ingatkan Pak bakaq tak pernah baca blog saya, maklumlah blog budak sekolah... Maaf Pak Bakaq!

Isnin, 8 Jun 2009

Kerajaan Perpaduan

1 komen pembaca
Semasa saya menulis, muktamar sudah berakhir.

Flashback Dulu

Dalam sebulan ini, media perdana(izinkan saya, media tali barut BN) sibuk memprovok golongan profesional sehinggakan datuk Paduka Husam Musa bisa menyaman Utusan atas sebuah artikel yang memfitnahnya. Ramai berkata media BN cuba memecah belahkan PAS antara golongan ulama' dan profesional.

Saya tak fikir begitu.

Kalau benar ada momentum menghancurkan ukhuwwah dan mahabbah dalam PAS, mengapa profesional diprovok habis- habisan sedangkan ulama' disanjung- sanjung dalam akhbar?


Paling saya tak tahan MyKmu merayakan kemenangan Ustaz Hadi dan Ustaz Nasharudin.

Isu Apa Sebenarnya?

Pertarungan sebenarnya melibatkan pro- muqabalah dan anti- muqabalah.

Nak kerjasama dengan UMNO? Tuan Guru Nik Aziz kata apa?

"Kerajaan perpaduan di antara PAS dan BN tidak mungkin berlaku walau pun ada dakwaan kononnya saya akan bersetuju sekiranya PAS ditawarkan jawatan penting termasuk Menteri Pelajaran atau Menteri Kewangan.

"Saya sudah tidak percaya kepada keikhlasan mereka yang pernah menipu PAS. Mereka pernah menendang PAS keluar daripada kerajaan Perikatan pada 1978.

"Oleh itu sekiranya berlaku lagi kerajaan perpaduan di antara PAS dan Umno, apa jaminan Umno tidak akan menendang kami keluar lagi,"


Saya sokong Tuan Guru!

Ustaz Ahmad Awang dan Pengkhianat

Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Ahmad Awang enggan mendedahkan nama inidividu yang menghasut beliau supaya merelakan PAS membentuk kerajaan bersama-sama Umno di Perak.

"Hanya beberapa orang pemimpin lain dan saya sendiri yang tahu siapa beliau," kata beliau yang hanya tersenyum apabila didesak oleh wartawan yang mahu tahu adakah indinidu itu dari kalangan mereka yang terpilih sebagai pemimpin PAS baru-baru ini.


Blog Penarik Beca:

Saya juga akan berusaha mencari identiti sebenar jalang politik barua Umno itu dan mendedahkan namanya dalam blog ini



Pak Bakaq tak pernah baca blog saya, tetapi saya nak memandai- mandai nak tunggu siapa dia yang gatal sangat nak hancurkan matlamat penubuhan Negara Islam

Sabtu, 6 Jun 2009

Syabab Musafir Kasih

0 komen pembaca
Sewaktu saya menulis, saya baru sahaja selesai menghabiskan novel Syabab Musafir Kasih karya Fatimah Syarha Mohd Nordin.

Secara ringkasnya, novel ini mengisahkan seorang anak kecil bernama Syabab yang mana hidupnya dipersetankan oleh masyarakat sehingga dewasa. Hanya seorang jiran yang rela membantu Syabab iaitu Kak Zah dalam menjalani hidupnya.

Saya tak bercadang untuk mengulas mengenai penderitaan yang dilalui Syabab, kerana nanti tidak ada yang akan tinggal untuk pembaca apabila membacanya.

Dakwah Keperluan Remaja

وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang munkar [217]; merekalah orang-orang yang beruntung. [217] "Ma'ruf": segala perbuatan yang mendekatkan kita kepada Allah; sedangkan Munkar ialah segala perbuatan yang menjauhkan kita dari pada-Nya. (Surah Ali Imran 3:104)

Skop dakwah adalah elemen utama yang menghidupkan novel ini.

Watak Ustaz bolehlah disebut sebagai satu agen perubah yang berkesan kepada penduduk kampung. Kecintaan terhadap Islam dan kemanisan Iman kembali mekar dalam kalangan penduduk kampung.

Novel ini mengajar kepada remaja di luar sana yang mempunyai semangat mengembangkan Islam tetapi tidak tahu bagaimana bermula. Dakwah yang ditekankan di sini lebih kepada Lisanul Hal dari Lisanul Maqal.

Lisanul Maqal ialah pendakwah menyampaikan mesej agama melalui kekuatan kefahamannya dan pencapaian ilmu masing- masing. Bertepatan dengan sabda Rasulullah SAW: “Sampaikanlah dariku(Islam) walau satu ayat”(Riwayat Muslim)

Hadis berkenaan menjelaskan bahawa pendakwah perlu menyampaikan ajaran, kaunseling, motivasi dan nasihat tanpa serba salah dan ragu. Bagi memperhebatkan tugas dakwah, pedakwah wajiblah menelaah Al- Quran, mengetahui selok- belok, bangun untuk solat malam dan melakukan amalan sunat di samping berusaha untuk meninggalkan dosa dan maksiat.

Jika cara yang dilakukan melalui Lisanul Maqal tidak berkesan, maka bolehlah beralih kepada Lisanul Hal. Lisanul Hal bererti dakwah melalui bahasa badan (body language) atau mimik muka. Antara sunnah yang pernah ditunjukkan oleh Rasulullah SAW apabila seseorang datang bertanya kepada baginda sesuatu yang disukainya, baginda hanya melempar senyuman tanpa perlu menjawab apa-apa.

Bermula dari bermain bola di padang bersama- sama sehingga boleh dibawa ke kuliah agama di masjid, bukankah ia sesuatu dakwah Lisanul Hal yang hebat?

Dakwah Atas Manhaj Apa?


Apa yang menariknya, kemunculan suami Kak Zah, Ustaz di dalam Kampung Lintah Pacat menyebabkan berlaku sedikit konflik. Watak segar Ustaz bolehlah ditonjolkan sebagai Kaum Muda(Salaf) manakala watak Imam diceritakan mewakili pemikian Kaum Tua(Khalaf).

Hakikatnya ramai tidak menyedari bahawa agamawan di Malaysia terdiri daripada golongan Salaf dan Khalaf.

Namun demikian, tidak ramai orang awam yang faham tentang kewujudan dua aliran kefahaman utama di kalangan masyarakat Malaysia hari ini. Cuma jangan dipelikkan kerana ia perkara biasa malah turut wujud dengan luasnya di seluruh dunia umat Islam.

Watak Syabab pada mulanya pening kepala dengan amalan Salafi yang diperlihatkan oleh Ustaz Dia bertanya kepada Kak Zah, tetapi Kak Zah hanya berdiam dan menyuruh bertanya kepada ustaz sendiri. Sikap Kak Zah akan menyerlahkan disiplin ilmu yang tinggi yakni penilaian yang adil terhadap sesuatu perkara mestilah merujuk kepada sumber pertama ilmu itu sendiri (bukannya kepada sumber golongan musuh dan taasub).

Pada mulanya Syabab merasakan ustaz seorang yang hipokrit kerana menjawab soalan yang dikemukakan olehnya, dijawab dalam konteks Khalaf. Sedangkan amalan yang dilakukan oleh ustaz berdasarkan manhaj(panduan) Salaf.

Walaupun kadangkala approach golongan Salaf dilihat agak keras, tidak bersesuaian dengan masyarakat Melayu yang “lemah lembut”, itu bukan alasan untuk menolak konsep aqidah dan feqh mereka.

Namun begitu, menurut pengamatan saya. Aliran Salaf di Malaysia boleh dibahagikan secara umumnya kepada tiga jenis, Pertama : Yang ekstrem lagi keras dan tegas. Kedua : Yang Sederhana (moderate), Ketiga : Yang lebih lembut dan toleran (Mild).

Menyedari sikap masyarakat Melayu yang “lemah lembut”, maka approach dakwah Ustaz … lebih dalam kadaran berhikmah. Contohnya dapat dilihat dalam peristiwa majlis bacaan Yassin dari rumah ke rumah. Walaupun perkara tersebut bukan suatu sunnah dan tidak pernah dilakukan oleh baginda Rasulullah SAW, namun Ustaz menawarkan majlis tersebut diadakan di rumahnya. Syabab yang sudah mula memahami manhaj Salaf menyanggah tindakan ustaz, katanya majilis itu tidak sunnah.

Jawab ustaz, “Kebanyakan dari orang kampung hanya tahu membaca Yassin sebagai amalan mereka, bukankah merugika kalau tidak dilakukan?”(lebih kurang camni la kot)

Bukankah di situ juga terlihat Fiqh al- Awlawiyat? Mengutamakan perkara yang lebih utama dalam soal furuq(cabang) tanpa perlu ada pertikaman dan pertelingkahan.

Kesimpulannya, mesej yang cuba dibawa oleh Fatimah Syarha adalah kepentingan mengutamakan dakwah melebihi prinsip. Kadangkala, prinsip harus digadaikan seketika supaya kerja dakwah berjalan. Kalaulah approach dakwah oleh Ustaz dengan membid’ahkan masyarakat, tentu payah dakwah hendak diterima masyarakat. Sudah tentulah kampung itu sepi dari cahaya Islam.

Fatimah Syarha membawa kita memahami konsep tasammuh(bertolak ansur) dalam menerima pendapat orang lain. Itu juga merupakan manhaj yang diajar agama.

Khatimul


Pertelingkahan terus berlanjutan bukan sahaja di negara ini, malah di negara tempat pengajian Syabab, Syria. Golongan yang saling tuduh- menuduh antara satu sama lain sebenarnya janganlah kita melihatnya sebagai golongan Salaf dan Khalaf semata- mata bahkan mereka adalah golongan yang taksub kepada pandangan masing- masing.

Ahlus Sunnah Wal Jamaah adalah golongan yang saling bertoleransi antara satu sama lain, menghormati pandangan orang lain tanpa perlu ada sikap mahu mempertahankan amalan yang bertentangan dengan jalan sunnah. Sesuai dengan namanya : Ahlus Sunnah Wal Jamaah (ahli yang berpegang kepada sunnah dan jemaah).

Jika ada perselisihan mengenai sesuatu, mereka serahkan kepada Kitab Allah dan Sunnah Rasulullah.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً

Hai orang-orang yang beriman, ta'atilah Allah dan ta'atilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berselisih pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Qur'an) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya. (Surah An- Nisa' 4:59)

Bukannya bertelingkah dengan maki hamun dan perkara seumpamanya yang tidak memperlihatkan akhlak umat Islam. Kalau seseorang ingin beramal dengan amalan manhaj Salaf, biarkan dia. Itu tidak salah. Tak perlu kita labelkan dia, “Tengok, Muiz tu gerakkan jari waktu tasyahud, sah dia Wahabi.”

Fokus umat hari ini adalah ancaman sekularisme dan kapitalisme bukannya amalan siapa betul dan siapa salah antara Kaum Muda atau Kaum Tua.

Saya amat selesa dengan nasihat Imam Hassan al- Banna. Katanya, “sama ada kamu memilih aliran Salaf, mahu pun Khalaf, mana-mana yang membawa kamu kepada beriman dengan yakin kepada Allah, maka teruskan sahaja dengan manhaj itu!”. Saranan yang sama saya dapat daripada ramai lagi tokoh yang berjiwa Da’ie.

Antara sebab kukuh saya menyokong perjuangan PAS adalah kerana mereka mengisytiharkan secara berterus terang bahawa, ‘Aku’ ingin hidup berdasarkan Islam dan manhajnya!” Itu adalah taktikal dakwah untuk mewujudkan negara Islam.

Kalau umat Islam berpecah kepada Salaf dan Khalaf sudah pasti konsep negara Islam juga akan menjadi satu perbahasan yang panjang. “Nanti Negara Islam tu nak guna manhaj apa? Salaf atau Khalaf?” Siapa nak jawab?

Tak perlu dipertikai manhaj Salaf atau manhaj Khalaf atau manhaj Wahabi, cukuplah kita dengan jalan Islam. Bukankah itu lebih sejahtera?

Berkaitan:
Wahai Dai`e !!: Jalan Yang Lurus Atau Jalan Yang bengkok?

Rabu, 27 Mei 2009

Project Work for Add Math

0 komen pembaca
Attention to all Form 5 student especially for the AXIS member, i would like to introduce you some easy work to complete for our thesis. Just click here or click here to download this project work. Move forward with technology, just manipulate the world, therefore you can success. Use your brain wisely to conquer the world.

For my friends who want to download from scribd.com, if u do not have any id, u can use my own:
id= jiwamelayu
password=091190



p/s: Selalunya ada orang rajin gila nak buat sendiri, silakan...

Credit to:
My blog visitor
www.malakat92.com

Selasa, 26 Mei 2009

Syeikh Qardhawi - Mogok lapar tidak haram bahkan dituntut !

0 komen pembaca
"Utusan Malaysia yang bertarikh 26 Mei 2009 telah melaporkan dengan memetik kata-kata seorang tokoh agama berkata : "mogok lapar bercanggah dengan al- Quran, sunnah, ijmak ulama, qias dan sumber perundangan Islam yang lain" .

Saya tidak mahu mengulas panjang memandangkan beliau mempunyai autoriti untuk mengeluarkan pandangan tersebut. Tapi penulis di sini ingin menjelaskan bahawa Syeikh Dr. Yusuf Al-Qaradawi telah mengeluarkan fatwa bahawa mogok lapar yang bertujuan mendedahkan kezaliman dan kejahatan pemerintah bukan sahaja tidak haram bahkan dituntut oleh syarak dan menjadi kewajipan kepada semua umat Islam untuk memberikan sokongan padu kepada mereka !

Ikuti terjemahan fatwa beliau tersebut :
Ianya dipetik dari Laman Web Syeikh Yusuf Qardhawi :

Sebagai respon terhadap " Mogok Lapar" yang telah dilancarkan oleh Tahanan Palestin dalam Penjara Israel pada 15 Ogos 2004 maka Syeikh Dr. Yusuf Al-Qaradawi telah menyeru :

“ Mereka adalah pejuang keadilan! Mogok (lapar) adalah hak mereka yang telah diiktiraf yang bertujuan untuk membongkar segala bentuk kezaliman dan kejahatan yang dilakukan ke atas mereka ! Oleh itu menjadi kewajipan ke atas setiap orang Islam untuk memberikan sokongan padu kepada mereka mengikut kemampuan masing-masing samada secara sokongan aman, demontrasi atau sokongan moral termasuklah secara mogok lapar ! atau menghantar telegram dan mengeluarkan kenyataan rasmi untuk merasakan dan menzahirkan bahawa kita adalah senantiasa bersama-sama dengan mereka ! …”


Fikirkanlah ...

Sabtu, 23 Mei 2009

Berita BADAR

9 komen pembaca
SBPI KUBANG PASU, 23 MEI- Dua pasang mempelai telah berjaya ditalakkan oleh Tok Kadi, Muhammad Fuad Abd Rahim bertempat di Mahkamah Syariah Bilik Gerakan BADAR tepat jam 7.12 dan 7.18 masing- masing. Majlis tersebut telah dipengerusikan oleh Mohamad Kamil Nawawi dan disaksikan oleh exco BADAR yang lain.

Pertuduhan telah difailkan oleh Timbalan Presiden II, Nurul Huda Abdullah tiga hari yang lalu. Turut sama menjadi saksi bagi pertuduhan itu ialah Kak Bella, Kak Fatin dan lain- lain.

Antara perkara yang dibangkitkan adalah kandungan Sistem Pesanan Ringkas (SMS) yang melampau ditemui di dalam telefon bimbit mereka. Bagaimanapun mereka telah mengaku insaf apabila telah dinasihati oleh Penasihat Undang- undang BADAR, Asyraf Muiz.

Salah seorang pasangan yang ditemui di sini, yang hanya mahu dikenali sebagai Arel, memaklumkan bahawa fasakh telah dituntut oleh pasangan wanitanya berikutan persediaaan untuk menghadapi PMR.

Apabila ditanya adakah permintaan untuk berhenti dari hubungan itu berlandaskan aqidah takut kepada Allah atau aqidah takut kepada PMR, dia hanya mendiamkan diri.

Talak dilafazkan apabila mereka semua bersetuju mengetahui keburukan ber'couple'.- Wartawan BADAR

Sabtu, 16 Mei 2009

Harga Sebuah Ilmu

4 komen pembaca
"Muiz, aku rasa hang kena tegur naqib," sapa seorang kawan, namanya Fakhri.

"Awat?" saya meminta kepastian lanjut.

"Aku jumpa risalah usrah dalam longkang, yang semalam punya," sambutnya.

Haish~ ni dah kali kedua perkara ni berlaku. Minggu lepas, saya menjumpai perkara yang sama. Saya bertanya kepada diri sendiri, di manakah silapnya. Adakah risalah usrah yang diberikan tak menarik? Atau lebih dahsyat lagi bertentangan dengan fahaman mereka? Saya rasa tidak.

Saya mengingat- ingat balik bagaimana saya berhasil menyediakan risalah usrah tersebut. Pertamanya, saya mencarinya di internet. Berebut jugalah dengan pengawas pusat sumber sebab nak gunakan komputer. Nak buat macam mana, komputer BADAR tiada sambungan internet. Terpaksalah saya menempek dan menebalkan muka untuk meminjam komputer PUSPA Baitul Hikmah. Kemudian, nak print pula. Berkali- kali petugas koperasi mencuba- cuba kata laluan di komputer mereka, baru berhasil. Lepas tu pula, mesin photostat habis dakwat. Hanya 45 salinan tidak lengkap dapat dihasilkan sedangkan bilangan usrah sebanyak 58. Terpaksalah bergabung usrah antara satu sama lain.

Bila dah jadi benda macam ni, sedih pun ada. Cabaran dalam berdakwah kot bila orang tak menghargai apa yang kita lakukan. Kalau nak fikirkan balik, benda yang saya terima ni. Bukannya berat sangat pun.

Tetapi, risalah tersebut mengandungi al- Quran dan hadis. Itu yang saya kesalkan.Sedangkan risalah tersebut bertemakan
Hakikat Mencintai Rasulullah SAW.

Naqib yang sepatutnya mengepalai usrah tidak bertanggungjawab terhadap usrah masing- masing.

Sepatutnya naqib terlebih dahulu hadam dengan tajuk usrah, tetapi ini tidak berlaku. Mereka mencampakkan hadis Nabi merata- rata tempat.

Adalah sesuatu yang mengecewakan!

Kerajaan Ilmu

Manusia jarang menghargai sesuatu, tambahan ia mudah diperolehi. Rasa kebenaran atas ayat ni ada kan? Hidup dalam suasana ilmu dan dalam keadaan berjihad dengan ilmu, tetapi BUKAN DENGAN PENAT LELAH SENDIRI. Mungkin ini yang menghilangkan dengan kelazatan menuntut ilmu dan beramal dengannya.

Setiap kali berbicara tentang ilmu, saya sering teringatkan Kerajaan Turki Othmaniyyah. Kerajaan yang kaya dengan ilmu. Zaman ilmu mula tersusun adalah pada zaman ini. Jawatan Mufti, Kadi, dan Sheikhul Islam juga mula diperkenalkan.

Jasa yang ditinggalkan oleh kerajaan Othmaniyyah adalah tidak ternilai. Melalui Sultan Muhammad Al- Fateh, Konstantinopel dapat ditakluki. Dikenali sebagai Istanbul pada hari ini.

Dalam hadis Rasulullah SAW diriwayatkan dengan maksud:
“Abdullah bin Amru bin al’As berkata bahawa ketika kami duduk di sekeliling Rasulullah SAW untuk menulis, tiba-tiba Baginda ditanya tentang kota manakah yang akan futuh (dibuka) terlebih dahulu, Konstantinopel atau Rom? Rasulullah SAW menjawab: “Kota Heraklius terlebih dahulu (maksudnya Konstantinopel).” (riwayat Imam Ahmad)

Hadis lain juga ada yang menyebutkan secara jelas tentang jatuhnya kota Konstantinopel ke tangan umat Islam yang bermaksud:
“Rasulullah SAW bersabda: Kamu akan pasti membebaskan Konstantinopel, sehebat-hebat Amir (Panglima Perang) adalah Amirnya dan sekuat-kuat pasukan adalah pasukannya.” (riwayat Imam Ahmad)

Setelah sekian lama berita gembira mengenai kejatuhan Konstantinopel ke tangan Islam diberitahu, namun tidak juga kunjung tiba walaupun generasi sahabat telah meninggal dunia dan diikuti generasi tabi’in.

Tetapi pada akhir pemerintahan Sultan Muhammad al-Fatih, kota Istanbul akhirnya jatuh juga ke tangan Islam, sebagai bukti kebenaran hadis Rasulullah SAW.

Istanbul dapat ditakluki kerana ilmu!

Melalui pemerintahan Orhan, termeterai perjanjian dengan Raja John VI Cantacuzens demi menjatuhkan kuasa Byzantine. Dengan kebijaksanaan siasah itu, Islam mula tersebar di Eropah. Kerana Eropah sedang mengalami zaman gelap ketika itu, bilamana rakyatnya tidak tahu menghargai ilmu, maka dunia Islam dilihat sebagai penyelamat ketika itu.

Tetapi, situasi kecil yang ditunjukkan oleh segelintir umat kita menandakan kita akan meruntuhkan tamadun ilmu yang dibina dahulu. Bilakah masanya lagi akan muncul Sultan Abdul Hamid II yang mempertahankan Kerajaan Othmaniyyah sehingga ke titisan darah terakhir, andai ilmu kita tidak endahkan?

Guru Oh Guru

1 komen pembaca
BERBURU ke padang datar
Dapat rusa belang kaki
Berguru kepala ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi
(dedikasi kepada Hari Guru dan guruku tercinta)

Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat “cikgu” kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

USMAN AWANG
1979

Jumaat, 15 Mei 2009

Nakbah

2 komen pembaca



Semalam, hari penubuhan negara haram Israel. Hari ini adalah 15 Mei. Hari Nakbah. Hari ribuan umat Palestina diusir dari negara mereka sendiri. Hari bermulanya penindasan dan kekejaman sejak tahun 1948 lalu.

Tidak kira apa pegangan kita (mazhab mahupun parti), sebagai umat Islam kita berkewajipan untuk bersama-sama memerdekakan Palestin. Ia harus digembleng menerusi aspek apa pun.

Isnin, 11 Mei 2009

Kekusutan Selesai

0 komen pembaca
KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi di sini mengisytiharkan Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak yang sah, bukannya Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir.

Alhamdulillah, hari ni saya merasai dua kemenangan. Pertama, kemenangan pasukan nasyid sekolah, Khairan dalam Festival Anti Dadah. Kedua, kemenangan kepada perjuangan Islam apabila mahkamah tinggi bertindak dengan adil dalam hal ini.



Apa lagi yang dapat saya katakan melainkan syukur gembira ke hadrat AlLAH?

Tidak ada gunanya apabila mengaku Melayu, mengaku memperjuangkan Melayu tetapi lupa pada sejarah Melayu. Lupakah mereka bahawa Tun Mutahir pernah memohon sembah derhaka dari Sultan Mahmud Syah apabila sultan memerintahkannya membunuh Hang Tuah? Apabila Nizar memohon sembah derhaka, ia tidak bermaksud hendak menderhaka kepada institusi kesultanan melainkan tidak ingin ikut arahan sultan sahaja. Sama seperti Tun Mutahir.

Nizar masih lagi MB yang sah, maka kita katakan Zambry adalah MB yang haram.

Mengapa Zambry dikatakan Menteri Besar yang haram? Semuanya disebabkan kekusutan yang berlaku adalah proses coup d' etat(rampasan kuasa) bukannya dengan proses yang diiktiraf undang- undang yang dijunjung UMNO sendiri. Sepatutnya, untuk menubuhkan kerajaan, seperti yang termaktub dalam Undang- undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak:
1. Undi tidak percaya kepada kepimpinan sedai ada. Contoh, bilangan kerusi di DUN Perak sebanyak 59 kerusi. Jika lebih separuh kerusi ADUN menyokong usul yang dikeluarkan yakni menolak kepimpinan Nizar, maka Zambry adalah MB yang sah. Tetapi ini tidak terjadi.
2. Pilihanraya semula di seluruh Perak. Tetapi, tidak ada tuntutan dari pihak Zambry.
3. Nizar meletak jawatan sebagai MB.
Kesemua prosedur di atas tidak diikuti melainkan mereka melanggarnya.

Timbul persoalan, mengapa Sultan Azlan memperkenan pelantikan Zambry?

Najib yang dilihat sebagai playmaker pada kali ini telah malu besar. Beliau bukan sahaja telah menipu sultan tetapi telah menipu rakyat negara ini seluruhnya. Di dalam undang- undang, terdapat satu akta yang dinamakan Akta Intepretasi.

Melaluinya, sultan berhak melantik MB pilhan hatinya tetapi dengan majoriti ADUN. Kita semua tahu, undi tak percaya tak pernah perlaku dalam Dewan yang Mulia. Tidak sepatutnya muncul majoriti kerusi DUN untuk BN.Adakah penghadapan Najib kepada Sultan Perak beberapa bulan dahulu untuk menipu sultan? Mengatakan BN mempunyai majoriti ADUN?

Hari ini adalah Hari Ulangtahun Kelahiran UMNO yang ke- 63. Hari ini juga, Umno Kalah di Mahkamah Tinggi. Adakah ini petanda kejatuhan UMNO yang kian hampir?

PUTRAJAYA 11 Mei - Barisan Nasional (BN) akan mengemukakan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bahawa Datuk Mohammad Nizar Jamaluddin adalah Menteri Besar Perak yang sah, kemungkinan esok, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini.

Apa lagi yang mereka mahukan? Mencabar kedaulatan undang- undang? Kalau berlaku rasuah, sekali lagi mereka akan menang.

Jumaat, 8 Mei 2009

INIKAH PENDERHAKA ITU?

1 komen pembaca
Sumber: KLik Sini



Apabila Dato Seri Ir Nizar Jamaludin tetap dengan keputusan tidak melepaskan jawatan sebagai Menteri Besar Perak maka juak-juak dalam Umno menggelarnya penderhaka kepada raja. Nizar juga dituduh bersikap biadab kepada Sultan dan Raja Muda Perak.

Tetapi melihat kepada gambar ini sekaligus menjawab segala tuduhan-tuduhan liar Umno. Melihat kepada gambar ini jelas menunjukkan kesopanan dan kemesraan di antara Nizar dan pihak istana.Menurut Nizar sewaktu dipanggil, "Raja Nazrin memaklumkan bahawa baginda meletakkan penghormatan yang tinggi terhadap saya dan Datuk Ngeh Khoo Ngam (bekas Exco Kanan semasa kerajaan Pakatan) dan memaklumkan bahawa Raja berada di atas politik (tidak mencampuri soal politik),"

Sumber: KLik Sini

Khamis, 7 Mei 2009

Siva Kena Heret Macam Lembu

0 komen pembaca


Aku konfem gambar ni masuk buku teks sejarah form 5 tahun 2015

Untuk maklumat pasal Krisis Perak sila ke blog tersebut.

Blog Bro Aduka Taruna.
Blog Pak Bakaq.
Blog MSO.
Blog Tok Sago.

Jumaat, 1 Mei 2009

Warkah Terbuka buat Sahabat Tercinta

0 komen pembaca
Bismillahirrahmanirrahim

Assalamu'alaykum warahmatullah wabarakatuh.

Bersulamkan rasa kasih dan cinta kepada sahabat sekalian, saya tuliskan warkah ini. Warkah ini tidak boleh dibincangkan dengan emosi, ianya harus diperkatakan dengan ukhuwwah. Dengan harapan semoga kita melihat dan menilai sesuatu itu dengan kaca mata yang adil dan benar. Warkah ini juga sebenarnya khas untuk pelajar- pelajar SBPI Kubang Pasu yang baru pulang dari Kursus Bina Negara anjuran Biro Tatanegara Jabatan Perdana Menteri. Sebahagiannya masih lagi berada di sana.

Biro Tatanegara telah mewajibkan semua pelajar SBP seluruh negara menghadiri kursus ini.

Sahabat yang saya kasihi,


Mereka menimbulkan 'kesedaran' kepada kita dengan lagu ini:



Mereka dari kursus tersebut mengatakan Melayu sedang ditindas. Mereka juga mengatakan yang menindas Melayu adalah dari kaum yang lain: Cina dan India. Mereka menyalahkan DAP yang memansuhkan DEB di Pulau Pinang. Kerana ketiadaan DEB, Melayu mundur. Mereka menuduh Tuan Guru Nik Aziz seorang ulama' yang jahat: sanggup membenarkan penggunaan kalimah ALLAH bagi penganut agama samawi lain.

Benarkah begitu?

Mereka juga mengatakan ada hadis yang mendakwa salam orang bukan Islam tak boleh dijawab. Mereka mungkin tidak tahu hadis nabi:

"Sesiapa yang berbohong atas namaku (dengan sengaja) maka siaplah tempat duduknya dalam neraka" (HR Bukhari dan Muslim)

Sahabatku yang disayangi,

"Di Malaysia cuma ada satu bangsa sahaja, Melayu. Cina dan India tak layak duduk di sini. Ini bumi kita!"

"Kedudukan orang Melayu tergugat apabila satu pertiga kerusi di Parlimen dikuasai oleh bukan Bumiputra."

Apabila tiba di sekolah, inilah yang didengar oleh telinga sahabatmu. Nampaknya misi menerapkan ketuanan Melayu telah berjaya dilakukan mereka.

Hiba saya mendengar ungkapan sebegitu. Hiba saya bukan kerana itu tanda Melayu jatuh tetapi kerana ucapan- ucapan itu mengandungi erti ashabiyyah yang perit. Bukankah Islam menekankan prinsip keadilan yang teguh kepada penganut agama lain?

لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

Allah tidak melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tiada memerangimu karena agama dan tidak (pula) mengusir kamu dari negerimu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil. (Surah Al- Mumtahanah 60:8)

Apa yang bangsa Cina dan India buat terhadap bangsa Melayu? Adakah mereka melakukan penghapusan etnik? Adakah mereka membunuh bangsa Melayu saban hari?

Tidak wahai sahabat!

Sahabat yang saya sentiasa ingati,


Siapakah yang telah 'membunuh bangsa Melayu secara senyap sebenarnya?

Sepanjang DEB berjalan, berapa ramai jutawan Melayu yang lahir? Sekurang- kurangnya kemiskinan Melayu menjadi sifar. Tetapi, itu tidak berlaku. Mengapa mereka menuduh Lim Guan Eng sebagai pemusnah bangsa Melayu?

Sejarah tidak mungkin dapat melupakan tindakan "jahat" UMNO menghapuskan tulisan jawi sehingga melahirkan generasi yang buta jawi dan al Quran . Implikasinya , generasi ini membesar dalam keadaan jauh dari petunjuk Ilahi dan mereka mula terpesong dengan menjebakkan diri secara mudah dalam kancah maksiat dan mungkar .

UMNO mungkin tidak dapat memaafkan diri mereka sendiri apabila bertindak "bodoh" demi mengekalkan kuasa mereka , dalam kesempatan membentuk persempadanan semula kawasan pilihanraya bagi sessi penggal 2003/2004 tidak menambah langsung kerusi parlimen di kawasan majoriti Melayu seperti Kedah , Perlis , Terengganu dan Kelantan berasaskan kebimbangan pihak PAS akan menang besar dalam pilihanraya .

Samalah sebagaimana UMNO "mendera" rakyat yang rata - ratanya berbangsa Melayu di negeri Terengganu dangan merampas Royalti minyak petroleum Terengganu sedang mereka membayarnya untuk Sabah dan Serawak .

Menutup dua buah MRSM di negeri Terengganu berasaskan "dendam" politik di zaman PAS menguasai negeri tersebut turut dilihat sebagai jenayah UMNO terhadap bangsa Melayu .

Bertambah parah apabila UMNO kelihatan nekad membantai dan membelasah orang melayu yang rata - rata beragama Islam apabila mereka meruntuhkan institusi ibadah orang melayu yang beragama Islam seperti masjid dan surau dan ini berlaku di Kg. Bujal Terengganu , Kampung Berembang di Ampang , Surau Jubli Perak Bandar Baru Bangi dan demikian mereka mengunci surau dan masjid seperti apa yang berlaku kepada surau seksyen 18 di Shah Alam dan lainnya.

UMNO juga bertanggungjawab memberi tekanan ke atas sekolah agama rakyat (SAR) dengan tidak lagi memberi bantuan perkapita kepada sekolah - sekolah agama milik rakyat yang umumnya pelajar SAR ini adalah orang - orang melayu yang beragama Islam sehingga akhirnya sebahagian SAR rebah menyembah bumi dan tidak lagi mampu beroperasi dengan baik untuk mebekalkan ilmu agama kepada rakyat.

Tiada siapa yang dapat memaafkan UMNO apabila mereka menangkap dan memenjara malah menyeksa pemimpin - pemimpin Melayu terutama daripada PAS hanya kerana mereka menentang UMNO dalam sebuah negara demokrasi . Pula tidak pernah mereka membicarakan para pemimpin melayu yang mereka tahan secara adil di mahkamah sebaliknya menggunakan akta draconian ISA untuk kepentingan atau survival kuasa politik mereka .

Pemimpin UMNO mengambil kesempatan di atas mandat undi rakyat untuk mengautkan keuntungan membina empayar dan kemewahan keluarga dan kroni mereka bertaraf million ringgit , sementara rakyat khasnya yang berbangsa Melayu terus melarat sehingga masih ada kampung Melayu dalam negeri maju di negara ini di sampai elektrik dan air.

Bila UMNO menjaga Melayu ? Lihat aksi mereka menjelang pilihanraya . Sasaran mereka ialah Kelantan yang Menteri Besar dan Exco serta rakyatnya majoriti Melayu . Mereka dera Kelantan lebih 17 tahun hanya kerana semata - mata Kelantan menolak kepimpinan UMNO . Sedang mereka tidak peduli nasib orang Melayu di Pulau Pinang yang pernah disebut oleh Tun Dr. Mahathir bagai berada di zaman perang dunia kedua. Mereka juga tidak ambil endah kesan ke atas orang Melayu di Johor dengan projek Pembangunan Wilayah Iskandar apabila mereka membuka kawasan itu kepada Singapura .

Banyak lagi wahai sahabat, tindakan- tindakan yang menindas bangsa Melayu.

Entahlah , saya naik jelak apabila UMNO cuba bercakap soal Melayu . Melayu yang mereka tindas dan khianati . UMNO menikam Melayu dari belakang kemudian berlagak nak bercakap soal Melayu.

Sejauh manakah autoriti UMNO untuk terus bercakap soal Melayu?

Sahabat yang saya cintai,

Sebagai rakyat berbangsa Melayu , saya bangga dengan bangsa saya dan saya bangga menjadi Melayu . Saya juga mahukan bangsa saya hebat di mata dunia dengan memiliki maruah dan harga diri yang tinggi .

Tetapi UMNO tidak layak untuk bercakap soal Melayu apalagi untuk bercakap soal ketuanan Melayu . Selain daripada UMNO adalah sebuah parti perkauman dan hanya bercakap soal Melayu dengan bahang api perkauman dikala mereka tersepit dan kalah seperti ini , UMNO lebih dilihat sebagai pengkhianat bangsa dan perosak anak bangsa sendiri.

Soal bangsa boleh diperjuangkan tetapi tidak dengan semangat perkauman tetapi atas semangat agama yang penuh toleransi dan saling menghormati antara agama dan bangsa .

Agama Islam mengizinkan kita kasihkan bangsa tetapi tidak menghela kepada semangat perkauman sehingga bersikap prejudis terhadap kaum bangsa lain. Justeru itu, Ketuanan Islam wajar diperjuangkan. Islam selamat maka bangsa akan selamat.

Islam adalah agama yang tidak meletakkan warna kulit dan bahasa lidah sebagai kualiti dalam sistem nilainya, tetapi merujuk kepada taqwa dan ketundukkannya kepada Allah Tuhan yang mencipta alam ini.

Dalam khutbah al wada' ( dari Jabir bin Abdullah rha. ) Nabi saw. pernah bersabda:

يأيها الناس ألا إن ربكم واحد ألا إن أباكم واحد ألا لا فضل لعربي على أعجمي و لا لعجمي على عربي و لا لأسود على أحمر و لا أحمر على أسود إلا بالتقوى إن أكرمكم عند الله أتقاكم

Maksudnya : Wahai manusia ! Ketahuilah sesungguhnya Tuhan kamu adalah satu . Sesungguhnya bapa kamu adalah satu . Ketahuilah ! Tiada kelebihan bagi Arab mengatasi bukan Arab dan tiada ( kelebihan ) bukan Arab mengatasi Arab dan demikian tiada ( kelebihan ) sikulit hitam mengatasi sikulit merah dan tiada ( kelebihan ) sikulit merah mengatasi sikulit hitam kecuali dengan TAQWA. Sesungguhnya orang yang paling mulia dikalangan kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa dikalangan kamu.(HR Al- Bukhari)

Demikian membawa maksud yang sama, Allah berfirman di dalam surah al Hujurat ayat 13 bahawa Ia mencipta manusia yang terdiri dari kalangan lelaki dan perempuan malah berpuak- puak dengan pelbagai suku kaum untuk mereka saling kenal mengenal (berinteraksi dan bekerjasama) antara satu sama lain dan kemuliaan melalui sistem nilai Ilahi ialah kepada mereka yang paling bertaqwa kepadanya.

Islam membatasi isu perkauman dan sangat menghormatinya malah Islam telah menetapkan dasar tidak sekali- kali boleh kita memaksa orang lain memeluk ajaran Islam termasuklah menghina tuhan- tuhan mereka.

Ini sebahagian adab dan prinsip Islam yang berjaya meletakkan Islam sebagai sebuah agama yang sesuai untuk semua dan sangat toleransi dengan semua kecuali terhadap mereka yang menghina dan memeranginya.

Alhamdulillah, perkembangan semasa hari ini memperlihatkan sedikit demi sedikit tembok perkauman ini runtuh dan ia membuka ruang yang lebar untuk semua pihak menilai Islam dari dekat tanpa sebarang halangan besar.

Sekurang - kurangnya mereka akan memahami bahawa apa yang dilontar oleh Barat selama ini adalah tidak lebih sekadar satu tohmahan jahat dan liar terhadap Islam.

Islam sebenarnya tidak asing kepada semua bangsa dalam negara kita. Islam terlebih dahulu sampai ke negera China berbanding Malaysia demikian juga India yang lebih awal menerima kemasukan Islam ke negara mereka. Melayu ternyata jauh lebih lewat menerima Islam berbanding China dan India.

Islam mengajar elemen yang suci dan baik serta menghormati perbezaan agama dan budaya. Lantaran itu, Islam andai diberi peluang, mampu meletakkan negara yang pelbagai kaum ini berada dalam satu hubungan raya antara kaum dan bangsa yang harmonis dan selamat . Tiada siapa yang akan dinafikan haq apalagi disakiti oleh pemimpinnya tanpa haq.

Lihat sajalah kepada 2 prinsip dan dasar kepimpinan Islam dalam isu hubungan antara kaum dan hak persamaan mereka dalam sebuah negara Islam, sebagai contoh saya perlihatkan:

Pertama kenyataan Saidina Abu Bakar as - Siddiq pada hari baginda dibaiah atau dilantik menjadi Ketua Pemerintah:

إني وليت عليكم و لست بخيركم فإن أحسنت فأعينوني و إن أسأت فقوموني الصدق الأمانة و الكذب الخيانة القوي فيكم ضعيف عندي حتى آخذ حق منه و الضعيف فيكم قوي عندي حتى آخذ حق له

Sesungguhnya akhu dilantik menjadi pemimpin kamu sedang aku bukanlah yang terbaik dikalanmgan kamu. Justeru itu , jika berlaku adil maka bantulah aku dan jika aku menyeleweng maka perbetulkan aku. Benar adalah amanah dan bohong adalah khianat . Orang kuat pada kamu adalah lemah padaku sehingga aku boleh mengambil suatu yang hak daripadanya sementara orang lemah pada kamu adalah kuat padaku sehingga aku mengembalikan haknya.

Kedua dapat dilihat melalui sikap Nabi saw. terhadap non muslim yang sedia berada dibawah pemerintahan Islam yang disebut sebagai kafir zimmi:

من آذى ذميا فقد آذاني

Barang siapa yang menyakiti non muslim yang berada di bawah pemerintahan Islam (zimmi) maka ia telah menyakiti diriku.

Sahabat yang menjadi ruhul qalbi,

Sebagaimana berkali saya tegaskan bahawa kaum dan bangsa selain Melayu akan tersentuh hati mereka apabila kita senantiasa mengenegahkan soal Melayu , Melayu dan Melayu . Kenapa tidak ? sebagaimana kita juga akan tersentuh perasaan jika mereka hanya mengenegahkan isu Cina , Cina dan Cina .

Ini kerana di sebabkan bangsa kita adalah suatu yang tidak boleh berubah. Kita jadi Melayu bukan kerana pilihan kita sebagaimana Cina menjadi Cina bukan kerana pilihan mereka .

Justeru itu, bercakap soal bangsa tidak boleh menyelesaikan masaalah perpaduan dan persefahaman antara kaum . Kita bercakap soal bangsa malah selalu berbangga dan mendabik dada dengan bangsa kita , sekalipun bangsa kita mempunyai pelbagai kelebihan dan kehebatan ia tetap akan mengundang rasa tidak puas hati dikalangan bangsa lain kerana mereka sampai bila pun tidak boleh jadi melayu untuk sama - sama menikmati kelebihan tersebut.

Apabila kita timbulkan isu ketuanan Melayu, maka Cina dan India akan terguris perasaan mereka disebabkan sampai bila pun, mereka tidak boleh jadi Melayu untuk turut sama menikmati "ketuanan" tersebut. Tambahan kalau Melayu dipandang tidak memiliki apa - apa oleh mereka , saya kira sampai bila pun mereka tidak berminat "menjadi" Melayu .

Berbeza kiranya kita bercakap soal Ketuanan Islam. Selain daripada Islam adalah agama samawi yang benar dan hebat , ia adalah agama yang boleh diterima oleh siapa sahaja justeru turunnya adalah menjadi rahmat kepada sekelian alam .

Sesiapa sahaja boleh menjadi muslim. Tidak mengira apa bangsa ia dicipta , Asy Syahadatain boleh menjadikan mereka layak sebagai seorang muslim. Maksudnya sesiapa sahaja boleh menerima Islam asal sahaja meyakini bahawa tiada Tuhan melainkan Allah sebagai Tuhan yang layak disembah. Melayu kah mereka demikianlah cina atau Indiakah mereka. Mereka boleh jadi Melayu Muslim, Cina Muslim, India Muslim atau apa sahaja bangsa mereka.

Kalau pun mereka tidak mahu menjadi muslim atau tidak menerima Islam sebagai agama dan cara hidup mereka. Mereka masih boleh memilih untuk berada dibawah lindungan Islam sebagai golongan zimmi yang membayar Jizyah kepada pemerintahan Islam.

Memandangkan Cina dan India terlebih dahulu mengenali Islam berbanding Melayu , maka saya sangat yakin apabila kita bercakap soal Ketuanan Islam, ianya tidaklah mengecewakan mereka.

Apa yang malang ialah umat Islam sendiri gagal beramal dan menghayati Islam sebagai cara hidup dan membimbing manusia kembali ke jalan yang benar. Sedikit sebanyak ia menjadi fitnah kepada ummah .

Namun begitu Islam tetap utuh sebagai agama suci yang dipelihara oleh Allah jalla wa A'ala . Ajarannya tetap menunjuk ke arah jalan yang benar. TIdak sahaja jalan menuju akhirat dan membina kehidupan akhirat di syurga ALlah tetapi Islam adalah agama yang lengkap dengan pelbagai akta dan enakmen serta peraturan untuk manusia menjalani kehidupan di dunia.

Persoalannya kenapa tidak kita bercakap soal Ketuanan Islam lantas memperjuangkannya . Islam agama yang syumul pula kaya dengan kemuliaan akhlak dan ketinggian nilai.

Saya berkeyakinan tinggi bahawa Islam agama yang mampu malah boleh diterima oleh sesiapa sahaja andainya sampai kepadanya keterangan dan penjelasan yang lengkap mengenai Islam. Selebihnya kembali kepada ketentuan Allah untuk memberi hidayah atau tidak.

Paling tidak, menjadikan mereka akur akan kebenaran Islam dan tidak lagi memusuhi Islam atau peringkat seterusnya, mereka sedia malah memilih untuk berada dibawah lembayung Islam justeru menginsafi keadilannya kalaupun mereka belum bersedia untuk menganut ajaran Islam.

Mempertahan dan memperjuangkan Ketuanan Islam nyata berbaloi berbanding perjuangan bangsa dan warna kulit.

Berasaskan realiti ini, saya menyeru agar kita tidak lagi memperjuangkan bangsa sebaliknya memperjuangkan Ketuanan Islam disamping kita berbangga menjadi bangsa apa kita diciptakan.

Sahabat sekalian, anda mempunyai dua pilihan. Memperjuangkan Melayu yang tidak terjamin keselamatannya atau memperjuangkan Islam yang ALLAH jamin kemuliannya sehingga hari kiamat.

Yang Benar,
Sahabatmu