Sabtu, 13 November 2010

Tudung Hanya Pakaian Biasa

 Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (59)

Ada mangkuk jobo tulis kat sini: Tudung Hanya Pakaian Biasa.

Aku tak sangka ada jugak mangkuk ayun berhujah soal kebebasan macam ni tapi tak merujuk rangka kebebasan yang tulen menurut epistemologi.


Okay, hampa dah baca dah ke blog mamat tu? Kalau dah baca sila baca tulisan aku pula.

Kembali kepada soal KUASA.... Dengan mengambil kira sensitiviti, ada pihak yang berKUASA menentukan.... Pihak yang berKUASA perlu bertanggungjawab dengan mengambil kira KEPERLUAN lebih dari mudharat. Mudharat bila tak menurut suruhan agama terlalu banyak..

Agama terlalu personal aku rasa fahaman yang terlalu klasik.. Aku rasa agama juga ada tempat dalam ruang awam.. Bagaimana? Hubungan manusia dengan Tuhan dan hubungan manusia sesama manusia juga ditanggapi agama..

Memang, aku juga lelah dengan penguasaan majoriti terhadap minoriti.. Tetapi membuat keputusan kepada tidak meletakkan law bertudung secara terus dan meletakkan mereka yang tidak terbuka sbagai makhluk- makhluk konservatif juga berlanggar dengan prinsip yang asalnya - kebebasan...

Sama ada perlu law bertudung atau tidak kita harus pergi kepada proses.. Di sini aku rasa perlunya ruang awam dan perkongsian idea secara intersubjektif.. Sama ada mereka setuju atau tidak untuk meneruskan bertudung tersebut bergantung kepada proses itu tadi.. Apa- apa kputusannya pasti mndapat legatimasi...

Aku pelik, kenapa orang merasakan soal agama adalah soal mereka seorang.. Agama juga soal masyarakat... Agama juga soal keadilan.. Bagi aku, iman tentang Tuhan (sebahagian inti agama) yang boleh dijadikan sebagai perkara personal.. Yang lainnya perlu di bawa ke ruang awam JIKA perkara-perkara agama ini dipercayai khianat terhadap nilai-nilai yg universal...

Contohnya, mamat ni menentang law bertudung di sekolah. Ini perkara yg bersangkutan dengan kpercayaan agama kan.. maka, melalui agama juga kita boleh melawan kepada sebarang ketidakadilan atau diskriminasi... Aku percaya dengan 'hablumminannas'.. Dan aku juga optimis trhadap agama..

Kemudian, masalahnya law menutup aurat itu di dalam ruang awam.. Bukan di dalam bilik tido mangkuk ayun tu.. maka persoalannya persoalan moral dan sensitiviti semua pihak .. kalau lahanat tu tiada masalah dengan moral, tapi dia kena tahu orang lain barangkali ada masalah dengan moral sebegitu... Dia juga setuju, iman manusia berbeza- beza, melibatkan pengalaman yang berbeza.. (dia ada ngaku dalam paragraph last) tapi dia mengatakan diaorang salah, nah, dia jugak meletakkan moral kan... bezanya dia antitesis terhadap diaorang, tapi dia masih memoralkan diaorang... Maka, keterbukaan tak muncul, yang ada ialah refeudalisme (dalam kata habermas) atau totalitarian semula..

Macam mana pulak jika aku mngatakan manusia dari dulu memang percaya keteraturan... Sejak manusia yakin terhadap agama... Kerana agama sendiri berangkat dari kata a-tidak dan gamma-kecelaruan... maknanya tidak celaru... Ada keteraturan... Dan keteraturan ini mengalami perubahan serta dinamikanya... Dia tidak boleh mngambil sejarah bulat2 dan membawanya terus ke dalam ruang dengan mlangkaui masa... (mangkuk ayun tu ambik contoh start law menutup aurat pasal penguasaan Ayatollah di Iran)

Aku tidak mempunyai masalah jika awek dia tak mahu bertudung... Aku tidak menghujahkan ya atau tidak... Tetapi apakah proses yg menyebabkan law bertudung itu boleh atau tidak dijalankan yg harus kita tekankan... Aku percaya dengan dialog, diskusi dan wacana... Jika sepanjang proses ini dijalankan dan dapatan hasilnya law bertudung ini tidak boleh dijalankan, maka aku terpaksa akur dengan ketentuan masyarakat... Walaupun bercanggah dengan kehendak aku yang mahukan law bertudung itu dijalankan... Kata akhirnya adalah di tangan masyarakat.. Aku percaya, manusia itu rasional dan proses wacana itu harus dilakukan sehari-harian, tanpa dominasi dan tanpa memberi label liberal lebih baik dan konservatif tidak baik... Itu hujah klasik...

Kesimpulannya, penulis artikel ni bodoh pasal aturan agama tapi berlagak pandai! HAHAHAHAHA

Dan ini adalah manusia hasil kerangka pendidikan UMNO. Anda harus akuinya.

19 ulasan:

adysuR berkata...

Aku jumpa orang baru harini.
Hmm..apakah cara terbaik bagi menghadapi golongan ni?

suffiakmal berkata...

lawak la muiz..dia cakap tak brdasarkan agama..men ikut hati dia ja..huuuu

Muiz Nasrallah berkata...

Orang apa hang jumpa Rusy? Haha. Sebaiknya golongan macamni tak payah dilayan. Melainkan kalau kita tahu pusing logik apa fikrah yang nak disampaikan. Kalau dia Liberal, kena lawan dengan buah liberal juga. Tetapi dengan cara tahafut, macam Imam Ghazali membunuh falsafah melalui kitab tahafut al- Falasifah.

Aku menulis ni pun sebab ada orang tanya...

Lawak kan Suffi? Tapi nilah hakikatnya bila agama letak bawah kaki, bukan atas kepala.

adysuR berkata...

Orang hat tulih tu la. Hat komen kat blog dia pun sama ja. Gaya tak caya agama dah..

Ok..ic~

yui berkata...

haaa muiz so nak buat camna lepas ni kalau makin byk plak org2 macam ni muncul?

Muiz Nasrallah berkata...

Orang agama kena cerdik la untuk tangkis hujah3 depa ni.. Tapi takleh harap kat orang agama saja ja, profesional pun kena bantu gak.. Ya la, hat cerdik3 semua mau jadi profesional kan. Tak ramai yang mahu jadi ulama'. Hihi

Pemikiran liberal kena lawan dengan liberal juga cara tahafut. Macam aku cakap kat atas tu.

morsmode berkata...

aku hanya mampu ketawa sekejap.
tak lama. kejap.

Tanpa Nama berkata...

"Cuba bayangkan buah kurma yang dijual kat bazar Ramadan dulu.Orang ramai yang nak beli kurma Yusuf Taiyoob berbanding kurma cap X.Sebab pa?Ha..sebab kurma Yusuf Taiyoob dalam KOTAK..tapi kurma cap X dok berterabur kat depan tu ja.."ulas seorang ustaz kat tempat aku ngaji tentang pemakaian tudung.Selamat berfikir=)
*kata-kata ustaz telah diedit sikit.disebabkan ingatan hamba yang lemah.asif

Bob TRW berkata...

mamat tu seorang yang tak habis belaja Al-Quran dan tak pernah ikut As-sunnah Rasul...

saljihitam berkata...

kesian budak ni. hidup dah sempurna ada mak ayah tapi iman kat dada tak cukup kental lagi sekental bahasa wa lu dia.

macam macam ;)

Cob Nobbler berkata...

hi bang.

bulan november tulis - bulan december baru nak bagitau?

ni penulis bodoh yang lu cakap tu.

ok ok gua memang bodoh

tapi lu dah pandai sangat ke?

well for me it's simple
opinion is like asshole,
everyone has one.

and if you don't like my shit.
i don't care.

because gua rasa kes rogol kat sweden sangat rendah walau semua umatnya tak pakai tudung.

enuff said.

what a lamestain.

Cob Nobbler berkata...

o rlly

gua adalah hasil pendidikan umno

wadehel..

lu bukak blog gua - berapa juta kali gua kutuk umno.

i don't give a shit about umno pas pkr mca mic.

gua tak fikir apa pun - sebab gua rasa you guys are such a lamestain.

duduk surau lama-lama tak sedar dunia luar.kacau bilau kancah kehidupan tak pernah rasa.

well
don't bother lamestain people like you.

by the way
who cares if i don't believe in whatever you guys believe.

at least i'm not a bandwagon.
gua ada pendirian sendiri.
gua percaya apa yang gua percaya.
and i don't give a toss what you want to say.

cakap la gua kepala batu.
sebab scientifically speaking
you don't even have a proof how you're exist,and what purpose you're here..

p.s:dunia ini bergerak kerana ekonomi

takde benda yang lebih penting di muka bumi ini selain ekonomi
ini fakta

takde peluang ekonomi
lu orang semua berpuasa sebab nak sambut thaipusam bukan aidilfitri

sebab takde pedagang arab yang datang bawak islam

i've nothing against islam,i've nothing against tudung - awek gua sendiri pakai tudung - cuma gua kesian - orang suka baca in one layer.

lepas tu baca in one layer - thick skull sangat lepas tu ramai-ramai jadi bandwagon - terjun turut mengutuk.bukan nak fikir apa gua cakap.

gua anti serbanistas,gua anti geng holier-than-thou,gua anti orang yang dah bajet diri dia masuk syurga sampai dah boleh booking perabot masuk rumah baru dia kat syurga.

yes people like you guys.

orang yang takde kerja lain - takde life - kutuk hal orang,kutuk pemikiran orang.dia je betul

so i don't give a damn
because i don't bother what lamestain thinks about me.

apa itu bandwagon apa itu lamestain?

pergi cari kamus sendiri
jangan jadi pemalas berfikir lepas tu nak hentam orang.

sekian.

Cob Nobbler berkata...

yaa makhluk jubo

indahnya islam

wadahel.

you guys la buat orang luar sana - meluat dengan islam.

duduk kat malaysia tak pernah bergaul dengan orang bukan melayu,bukan islam,tak pernah begaul dengan orang lain - mana nak faham.mana nak tau.

makhluk jubo - yeah yeah it's me right here.

haha - pendakwah islam mencarut so itulah dia keindahan yang lu orang bebelkan selama ni.

and plus,at least gua jujur.
gua mencarut ke,gua apa ke - gua tau gua tak kemana-mana.

lu orang yang dah booking perabot ni apa citer?

shalom aleichem.baik gua layan movie sempena happy hanukkah lol!

Azhar berkata...

Assalammualaikum...

Artikel mungkin menarik tapi bahasa tu kurang menarik....maaf tegur sket en penulis.

Bab pasal hal ni...bg aku org yg menulis artikel tuh...dah hilang rasa hormat pada agama...tak kira lar dia ISLAM ke atau bukan...mungkin juga nur ISLAM semakin pudar dlm hati dia(sekiranya penulis itu org ISLAM, klu bkn memg patut pun dia tulis mcm tuh)

Senang jer....biarkan mereka dgn keadaan mereka itu tetapi selepas ditegur..

Klu sudah ditegur masih lagi spt itu....bak kata USTAZ pergi jauh dr gologn tersebut...doakan je lar spy dpt hidayah Allah s.w.t...

Wassalam...

www.youropportunityplace.net

Tanpa Nama berkata...

kamu semua serbanistas sangatla annoying

bodo nk mampus..siap kaitkn politik lagi tu..

klau dlm skolah pkai tudung luar skolah bukak tudung per gunanya?

ehh..suka hati dia la nk pkai tdung ke tak..yang ustzh tu nk jd polis moral apedehal?

suka hati diorg la woi! pkai tudung ke x pkai tudung, sama je..kalau prngai baik, baik la..prngai jahat, jahat la..

ke kalau pkai tudung otomatik boleh jadi baik? kalau camtu bru smua org nk pkai tudung..sbb smua org nk jdi baik..

wadahel..a BIG FUCK YOU to all serbanistas..

ka-ii berkata...

"...you don't even have a proof how you're exist,and what purpose you're here.."

ini orang xcukup ilmu agama cakap macam ni.

semoga diberi taufik dan hidayah.

Tanpa Nama berkata...

Salam,

Semoga saya dan anda sentiasa berada di bawah naungan hudayah ALLAH. Ameen.

"lu orang semua berpuasa sebab nak sambut thaipusam bukan aidilfitri"
Jom puasa sunat hari Isnin=)

"p.s:dunia ini bergerak kerana ekonomi
takde benda yang lebih penting di muka bumi ini selain ekonomi
ini fakta"

Ekonomi adalah sebahagian daripada Islam.

"bodo nk mampus..siap kaitkn politik lagi tu.."
Politik juga ada dalam Islam

Tak percaya? Jom rujuk Al Quran dan Hadis. InsyaAllah.

"pergi cari kamus sendiri
jangan jadi pemalas berfikir lepas tu nak hentam orang."

FaHMiCHi berkata...

pergh
mamat tu menulis blog tanpa guna akal dan fikiran

Dai berkata...

tuuuuudia keyboard warrior mari... panjang berjela komen. hahha