Selasa, 23 November 2010

Bukan Watak Novel

Dalam masa cuti musim haji yang panjang ini, aku dalam proses menghabiskan beberapa helai lagi novel The Kite Runner karya Khaled Hosseini.

Biarpun agak terlambat, tetapi aku tetap tidak rugi membacanya.

Rasanya tidak perlu aku menceritakan sinopsis tentangnya. Boleh google kot kalau rasa nak tahu seluruhnya. Cuma nak habaq, ini adalah catatan perjalanan (mungkin) yang perlu dibaca supaya kita dapat mengenal rencah kehidupan yang sebenarnya.

Membaca adalah cara singkat menambah pengalaman dan satu proses refleksi kepada diri sendiri. Sebab tu aku seringkali rasa kesian kepada manusia yang tak suka membaca. Mereka lambat matang dan lambat berfikir.

Tengah dok feeling layan novel yang nak dekat sampai penghujungnya, aku terkesan dengan beberapa baris ayat. Beberapa baris 'ayat penghabisan' yang pernah dilontarkan kepada aku dulu.

Hampir sama..

Surat Rahim Khan kepada Amir jan selepas beliau pulang dari Afghanistan dalam usaha mencari Sohrab, anak saudaranya sendiri.
You are still angry and I realize it is far too early to expect you to accept this, but maybe someday you will see that when your father was hard on you, he was also being hard on himself.
Amir marah kepada arwah ayahnya kerana telah menipunya. Menipunya seumur hidup dengan tidak memberitahu kawan yang disangka orang gaji di rumah adalah abang kandung sendiri.
Percayalah Muiz, bila aku keras dengan hang, sebenarnya aku lebih keras dengan diri aku sendiri. Aku tak kisah hang marah dengan aku atas sebab ini. Lama- lama hang akan menyesal sebab mengharapkan aku.
Aku marah kerana terasa ditipu oleh manusia yang memberikan harapan setinggi gunung kepada aku lalu menghempaskan harapan itu ke batu.

You are still angry and I realize it is far too early to expect you to accept this, but maybe someday you will see that when your father was hard on you, he was also being hard on himself.
Percayalah Muiz, bila aku keras dengan hang, sebenarnya aku lebih keras dengan diri aku sendiri. Aku tak kisah hang marah dengan aku atas sebab ini. Lama- lama hang akan menyesal sebab mengharapkan aku.
Still angry
hang marah
being hard on himself
lebih keras dengan diri aku

Sesungguhnya, aku bukanlah watak dalam novel. Bahkan, manusia yang hidup di dunia realiti.

Kenapa memperlakukan aku seperti di dalam novel? Aku tak rela diperlakukan sebegitu.

-------------------bukan watak novel-----------------

TT

3 ulasan:

Tyra Hanim berkata...

ape ni muiz?

Muiz Nasrallah berkata...

satu masa tlah terlewati
benci dan rindu merasuk di kalbu
ada apa dengan cintaku
sulit untuk aku ungkap semua

adysuR berkata...

Kadang-kadang watak novel juga adalah watak realiti.