Ahad, 18 April 2010

Menunggu Kata Dari Tuhan.

Semalam, adalah tarikh yang saya tunggu- tungu dalam masa seminggu dua lepas.

Surau An- Nur yang dikenali sebagai 'Markas Utama'  Dr Haron bin Din(mungkin kerana berdekatan dengan Darus Syifa') telah menjemput Seniman Paksi Rakyat dan Teater Elit untuk menjayakan teater "Menunggu Kata Dari Tuhan".

Teater mono Islamik karya oleh Dinsman berdasarkan hadis Bukhari dan Muslim. Riwayat panjang yang menceritakan penyesalan Kaab bin Malik yang tak ikut berperang kerana musim kurma masak. Beliau dipulau para sahabat dan Rasulullah SAW sendiri, lebih dari 50 hari sehinggalah wahyu turun dari Allah membebaskan beliau.

Mengharukan dan menginsafkan. Kalian patut tonton sendiri.

Betapa pendosaan itu adalah manis sebenarnya. Manis bila pengampunan turun dari Allah membebaskan para pendosa.

Apa yang istimewanya semalam, teater yang kali ke- 35 ini(kali pertama dipersembahkan di hadapan Sultan Kelantan dan Menteri Besar Kelantan), inilah teater kali pertama yang menggunakan violin dalam surau!

Menurut Dinsman, pihak jawatankuasa surau sendiri telah mengeluarkan semula fatwa Syeikh Yusuf al- Qaradawi bahawa alat muzik bertali adalah haram lemah dalilnya.

Hadis menceritakan bahawa alat muzik bertali adalah terlalu lemah tarafnya, maka tidak boleh dijadikan hujjah.

Pembaharuan dalam agama. Tidak jumud lagi dan berpegang kepada dalil, tentunya. Alhamdulillah...

“Islam itu bermula dalam keadaan yang asing, dan akan kembali asing maka beruntung mereka yang asing.” Ditanya baginda: “Siapakah mereka wahai Rasulullah!”. Jawab baginda: “Mereka yang membaiki ketika manusia rosak”. (Riwayat Ahmad, sahih).

Tiada ulasan: