Jumaat, 23 April 2010

APC, bukan APCO.



Ahli parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua mendakwa kerajaan bercadang membeli 257 kereta perisai 8X8 (APC) jauh melebihi harga pasaran.

Menurut Pua, kerajaan akan membelanjakan RM31.1 juta bagi setiap kereta perisai itu meskipun terdapat model yang jauh lebih murah dan canggih di pasaran.

"Malah, model terbaik dalam kelas kereta perisai .. M1 Abrams M1A2... boleh didapati kurang daripada RM 20 juta," katanya.

Pua mengulas laporan Kementerian Pertahanan yang telah memeterai surat pernyataan hasrat bernilai RM8 billion dengan Deftech Sdn Bhd, bagi membeli APC berkenaan semasa pameran Defence Service Asia (DSA) 2010 di Kuala Lumpur pada Selasa lalu.

Deftech adalah anak syarikat milik penuh DRB Hicom, sebuah syarikat yang mempunyai kaitan dengan kerajaan (GLC).




Komen MN: Lepas ni boleh la guna kereta kebal pulak nak suraikan demonstrasi kuasa rakyat. Rakyat bawa sepanduk, depa bawa kereta perisai. kah kah kah!

Ada seorang tentera yang jadi kenalan saya mengomentar: "Sebenarnya kita punya bnyak lagi pilihan kenderaan APC yg jauh lebih murah,tahan lasak dan bermobiliti tinggi,antaranya: PIRANHA III dan PIRANHA IV keluaran switzerland, BTR-90rusia, BTR-94ukrain.ROSOMAK-poland, BOXER-jerman, CENTAURO-itali, PATRIA AMV-finland dan beberapa lg buah lg kenderaan APC yg jauh lebih murah dan sesuai dgn muka bumi di negara kita berbanding gambar di atas PARS keluaran turki yg kurang sesuai...

Apalah kerajaan Malaysia ni, asal beli benda baru je mesti mau komisyen masuk poket sendiri punya. Undilah kerajaan BN untuk pilihanraya P94 Hulu Selangor supaya rasuah berleluasa dalam negara.

Tiada ulasan: