Rabu, 28 April 2010

Catatan Pengalaman di Himega '10.



Salaam 'aleykum.

Pada ketika kawan- kawan sekolah saya menghadiri Majlis Anugerah Cemerlang di SBPIKP, saya langkahkan kaki saya menuju ke Kolej Pendeta Za'ba di UKM. Tujuannya dalah untuk menghadiri Kem Hijrah Menara Gading '10(Himega '10) selama tiga hari.

Tanpa perlu saya panjangkan kalam, saya ingin menceritakan pengalaman bersama dakwah dan tarbiyah di sini.  Pertama kali saya sampai di sini, saya sudah tertambat kepada nilai ukhuwah yang ada. Saudara Pengiran yang pertama kali saya jumpa, walaupun dah lama kenal melalui internet, sangat mesra. Budaya yang diterapkan bersama ahli jemaah, apabila berjumpa mereka(kini kita, kerana sekarang saya adalah sebahagian dari mereka) akan bersalaman sambil melagakan pipi sebagaimana budaya Arab.


Slot pembentangan kertas kerja oleh Pakcik Rushdi Baharom dari KTD berkisar sekitar tajuk ISTIQAMAH DALAM TARBIYAH: Rahsia Memelihara Keimanan dan Kesolehan. Penceramah memulakan ceramah dengan menceritakan realiti kehidupan di IPT yang penuh dengan cabaran.

Dunia IPT disifatkan penuh dengan duri dalam perjalanan. Hampir kita tak dapat mengelakkan maksiat dalam sekeliling kita. Pergaulan antara lelaki dan perempuan tidak terjaga, penzinaan, masa tak dapat diselenggara dengan baik dan sebagainya. Pendek kata, remaja rata- ratanya akan tergelincir apabila tidak kuat menghadapi cabaran di dunia IPT.

Persoalannya bagaimanakah mahu menjaga kebersihan hati dalam suasana sebegitu?

Selepas kewafatan baginda Rasulullah SAW, Aisyah yang masih muda remaja telah menjadi balu. Dalam usia 18 tahun, Aisyah RA mendidik para sahabat kerana keluasan ilmunya. lebih kurang 2000 hadis yang diriwayatkan oleh isteri muda Rasulullah yang cerdas ini.

Sirah juga menceritakan dalam usia 18 tahun juga Usamah bin Zaid telah ditaklifkan memimpin angkatan perang melawan Tentera Rom. Bukan calang- calang tentera yang melawan angkatan perang pimpinan Usamah melainkan tentera itu adalah tentera dari empayar yang hebat dan besar.

Sedangkan apa yang kita infaqkan pada jalan Islam pada usia sebegini? Jiwa? Harta? Atau Masa? Malulah kalian semua! Malulah diri yang hina dan kerdil ini! Astaghfirullah. Jadikanlah kami sebahagian dari mereka pada jalan ini.

Realitinya, hal yang terbalik berlaku pada hari ini. Kebanyakan IPT dilanda penyakit intellect without soul" . Sememangnya IPT adalah tempat menyuburkan budaya ilmu tetapi budaya akademik yang disuburkan tidak selari dengan rohani menyebabkan ilmu menjadi lesu.

Setiap muslim tentu menginginkan kesolehan dan kebaikannya senantiasa kekal dalam ruang syaksiyahnya, dan kemudian menjelma dalam ruang sosialnya. Namun, kesolehan dan kebaikan ini boleh berkekalan, atau bahkan berkembang   dengan ditentukan oleh keadaan keimanannya, yang bergantung kepada sejauh mana ia berusaha  menyuburkan keimanannya dengan ketaatan dan kesolehan.

Bagaimana untuk menjaga keimanan langsung menyuburkan kesolehan andai ditakdirkan berada dalam biah jahiliyah?

Kita semua sangat memerlukan pemeliharaan Allah SWT untuk mengekalkan keimanan dan kesolehan dalam menjalani perjalanan yang panjang dan sukar, terutama sekali dalam realiti zaman ini di mana kebenaran ditundukkan oleh nafsu; wahyu Allah SWT dikalahkan oleh pendapat dan pandangan manusia. Maka pohonlah perlindungan dari Allah SWT.

Namun, dalam realiti kehidupan muslim, tidak dapat dinafikan adanya kemerosotan keimanan, kesolehan, dan kebaikan. Pada akhirnya hal ini melahirkan penyimpangan dan kesesatan dalam kehidupan. Keadaan dan fenomena ini pernah dialami oleh kaum sebelum kita. Keadaan ini digambarkan dalam Al-Qur`an melalui ayat berikut ini. Ini sebagaimana yang telah ditulis oleh akhi Hilal Asyraf dalam artikelnya bahawa sifat Iman adalah Yazid wa Yanqus.


فَخَلَفَ مِنۢ بَعۡدِهِمۡ خَلۡفٌ أَضَاعُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَٱتَّبَعُواْ ٱلشَّہَوَٲتِ‌ۖ فَسَوۡفَ يَلۡقَوۡنَ غَيًّا
Kemudian mereka digantikan oleh keturunan-keturunan yang mencuaikan sembahyang serta menurut hawa nafsu (dengan melakukan maksiat); maka mereka akan menghadapi azab (dalam Neraka) [Maryam: 59]

Nafsu Amarah bi al- su'



Menurut Pak Cik Roshdi, nafsu ini dibahagikan kepada tiga bahagian: nafsu kelembuan, nafsu pemangsa dan nafsu syaitan.

Mengapa dinamakan nafsu kelembuan? Bukankah sama seperti lembu kalau memandang kehidupan seharian hanya untuk makan, tidur dan berseronok?

Ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini adalah persinggahan sementara. Ia tidak kekal seperti dunia sana. Sementara masih diberi keizinan bernafas, mahu tidak mahu kantung amal mestilah dipenuhi dengan sedaya upaya. Tidak dapat tidak, jalannya mestilah melalui dakwah dan tarbiyah.

Generasi terkemudian adalah kita, bukanlah pemula kepada jalan mulia ini, bahkan kita adalah penerus kepada rantaian dakwah yang dimulakan oleh Rasulullah dan para sahabat. Malahan, jalan ini jugalah yang dilalui oleh para syuhada' yang berusaha meninggikan syiar Allah di tanah ini.

Beruntunglah kepada mereka semua yang terlibat dengan jalan ini. Merugilah mereka yang menganggap dunia ini kekal tiada berpenghujung.

Ada sebuah kisah yang menarik untuk dikongsikan bersama, kisah seorang balu kepada pejuang Hamas yang tidak asing dalam ingatan manusia jihad. Ummu Muhammad yang memberi ucapan di Masjid Shah Alam baruu- baru ini.  Isteri kepada Dr Abdul Aziz Rantisi ini menceritakan:

"Dua hari sebelum Dr Abdul Aziz menemui kekasihNya,  jiran datang bertandang ke rumahku dan beliau menanyakan mengapakah rumah aku berbau haruman yang sangat mempesona. Aku jawab bahawa aku tidak meletakkan apa- apa haruman pun di dalam rumah. Rupa- rupanya itu adalah petanda bahawa Dr Abdul Aziz akan menemui Allah sebagai syahid kemudiannya."

Ini sebenarnya hanya sedikit ganjaran kepada mereka yang berjuang di jalan Allah. Ditunjukkan di dunia supaya yang berakal memikirkannya. Banyak lagi ganjaran selepas tiba di akhirat kelak.

Di Himega '10 juga saya merasa sebak dan tersentuh dengan kebanyakan aktivis dakwah yang mewaqafkan diri mereka di jalan Allah melalui harta, jiwa dan masa mereka. Ucapan mereka menggetarkan jiwa aku kerana aku yakin mereka ikhlas. 


Ya Allah, tempatkanlah aku dalam kalangan mereka!


Khatimul: Sertailah Jemaah Islam Berdekatan Anda!

Renungkanlah firman Allah berikut:

  يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ هَلۡ أَدُلُّكُمۡ عَلَىٰ تِجَـٰرَةٍ۬ تُنجِيكُم مِّنۡ عَذَابٍ أَلِيمٍ۬ (١٠) تُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦ وَتُجَـٰهِدُونَ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ بِأَمۡوَٲلِكُمۡ وَأَنفُسِكُمۡ‌ۚ ذَٲلِكُمۡ خَيۡرٌ۬ لَّكُمۡ إِن كُنتُمۡ تَعۡلَمُونَ (١١) يَغۡفِرۡ لَكُمۡ ذُنُوبَكُمۡ وَيُدۡخِلۡكُمۡ جَنَّـٰتٍ۬ تَجۡرِى مِن تَحۡتِہَا ٱلۡأَنۡہَـٰرُ وَمَسَـٰكِنَ طَيِّبَةً۬ فِى جَنَّـٰتِ عَدۡنٍ۬‌ۚ ذَٲلِكَ ٱلۡفَوۡزُ ٱلۡعَظِيمُ 

Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya? Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya). (Dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu dan memasukkan kamu ke dalam taman-taman yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal yang baik dalam Syurga "Adn". Itulah kemenangan yang besar.  (As Saff: 10- 12)

p/s: Post ke #100! Akan bersambung lagi catatan selepas ini~

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kalaula ada kt kedah mmg aku da p da..
tp depa wat kt selangor plak..huhuhu
jauh tu..cna nk pegi..:(

adysuR berkata...

Syukran!
Macam baru intro ja.
Aku tunggu sambungannya~

Muiz Nasrallah berkata...

Afwan Rusyda dan Najwa.

Dah ada sambungannya. ^^

Tanpa Nama berkata...

Bagus seyh....insha-Allah nanti sy pon.na organise program mcm neh...tp sy bru abes spm..hehe..