Ahad, 5 September 2010

Menghalau Ramadan Pergi

Saat kau nyalakan pelita raya, adakah kau tiup sama hingga padam cahaya Ramadan yang masih tersisa
Ramadan masih bersisa beberapa hari lagi.

Para salaf sangat bersedih apabila Ramadan ingin meninggalkan mereka. Kerana tidak ada lagi bulan yang penuh dengan keampunan, rahmat, berkat sepertinya Ramadan. Inilah sifat yang sewajarnya dicontohi.

Tidak perlu dinukilkan banyak nas di sini, kalian sedia mengetahuinya.

Tetapi, suasana massa menunjukkan bagai Ramadan bagaikan sudah berakhir. Berakhir bila kita sibuk mengucapkan 'Salam Aidilfitri' sedangkan ia belum tiba. Bukankah itu biadap namanya pada tetamu istimewa, kunjung tiba setahun sekali cuma, Ramadan.

Sedangkan kita belum lagi selesai menjalani ibadah Puasa.

Kita seolah ghairah merayakan Aidilfitri sebermula pada 1 Ramadan lagi. Pasaraya sibuk menayangkan jualan murah, televisyen sibuk menayangkan program- program untuk sempena Aidilfitri.

Di manakah Lailatul Qadar. Siapa yang peduli?


Ramadan Hampir Melabuhkan Tirai

Ramadan yang ingin pergi dari kita... (Lonely by Frozen Dust)
Ramadhan tiba berulang masa.

Bagi semua penuntut madrasah Ramadan, kita hampir mendapat ijazah, hampir graduate apabila tiba ke penghujung ini.

Soalnya, adakah kita mendapat keputusan dengan distinction atau sekadar lulus sahaja pada sesi madrasah Ramadan kali ini.

Di suatu ketika, ketibaan Ramadhan sinonim dengan kegemilangan umat.  Ramadan mencatat kemenangan di medan Badar dan pembebasan Kota Makkah. Ramadhan juga mengiringi ketibaan Islam di bumi Andalus. Ramadan mewarnai kejayaan Salahuddin al-Ayyubi membebaskan al-Masjid al-Aqsa daripada cengkaman Tentera Salib. Malah Ramadhan juga menyaksikan kejayaan Saifuddin Qutz menumpaskan kemaraan Moghol di medan ‘Ain Jalut.

Demikianlah Ramadhan dan kejayaan silam.

Bagaimana kita?

Nilailah sendiri!

2 ulasan:

yui berkata...

yaaa.. maybe ramai org terlebih syok dgn syawal.. tp dah itu perayaan kita... kemenangan kita.. mmg kna celebr8 pun... tp tu la.. mayb ada yg terlebih2..

Muiz Nasrallah berkata...

Yeap, betul. Tak salah pun raikan Syawal. Tetapi bagaimana kita meletak prioriti pada sesuatu tindakan tu perlu diambil kira.