Selasa, 3 Mac 2009

Fikrah Di Bawah Rintisan Hujan

Suasana syahdu terus menyelubungi waktu senja Jumaat di bumi SBPI Kubang Pasu. Tambahan keadaan hujan menambahkan lagi keheningan petang. Makin sunyi apabila hanya tinggal beberapa penghuni Asrama Asy- Syafi’i kerana pulang ke kampung halaman masing- masing. Lengang.

Segalanya basah dan sejuk. Sebenarnya kesuraman dikala hujan membangkitkan rasa sunyi di hati. Walaupun seusai beriadah bersama rakan taulan kesunyian tetap hadir.

Entah mengapa suasana suram sebegini mengetuk hati untuk menulis.

Wajarkah Dasar Seniority?

Walaupun hujan lebat di luar, namun tanda berakhir musim kemarau di sini bakal berakhir. Keadaan panas dan kering kala matahari meninggi tetapi dengan tiupan angin dingin. Suatu perkara saya sayang kepada Bukit Kayu Hitam(I can't believe that Im actually saying this ) kerana istimewanya bercuaca sebegini..Mungkin pengaruh Angin Monsun Tropika yang berpusat di Negara Thai sampai ke sini. Sebenarnya begitu jugalah kehidupan di sini dalam masa awal tahun sebegini: sentiasa panas dan tegang.

Semenjak awal tahun, Akmal Muzakkir (KP SBPI Kubang Pasu) menyeru semua pelajar Form 5 menjalankan ‘dasar seniority’. Kata Akmal, “Hangpa tau tak senior sekolah lain kata senior sekolah ni lembik.” Rasanya kebanyakan sekolah berasrama tahu apa itu ‘dasar seniority’. Senior berhak berbuat apa sahaja kepada junior apatah lagi apabila peraturan yang dilanggar melibatkan senior tersebut.

Secara hujahnya, dasar ini dapat mengekang salah laku disiplin pelajar. Tetapi, setelah beberapa minggu dasar berjalan, terpancarlah maksud sebenar seniority ini. Tukang tegur tidak lebih hanya sekadar tegur melainkan akhlak mereka lebih buruk dari yang ditegur.

Apakah mereka tidak memerhatikan firman ALLAH S.W.T.?:



“Wahai orang-orang yang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan.” (Surah As Shaff 61: 2 & 3)

Ayat ini jelas sekali menyatakan balasan yang bakal diterima apabila kita cakap tak serupa bikin. Sebenarnya bukan sahaja adanya ‘kebencian di sisi Allah’ tetapi juga kebencian manusia. Kejian kepada sesiapa sahaja yang cakap berdegar- degar tetapi tidak melakukannya.

Yalah, si senior menyuruh adik juniornya menutup aurat tetapi si senior sendiri dengan bangganya memakai seluar pendek yang menampakkan pusat dan lutut. Tentu geram kalau kita jadi adik junior tersebut.

Memanglah tidak ada salahnya mengenakan hukuman untuk menginsafkan si pelaku kesalahan, tetapi adakah kita menjatuhkan hukuman lantaran benar- benar marah kerana ALLAH atau apakah sebab lain yang mendorong kita mendenda pesalah?

Adakah terdapat dalam syariat bahawa hak kepada orang awam untuk menghukum sebahagian yang lain melainkan diwajibkan ke atas pemerintah sahaja?

Mendungkah Masa Depan Ummah?

Dalam cuaca mendung dan hujan ini , saya banyak mengambil masa untuk merenung dan memerhati titisan- titisan air hujan yang turun membasahi bumi. Tanpa disedari , banyak pula idea menerjah di saat begitu , lalu saya mengambil keputusan untuk menulis guna dikongsi bersama apa yang bermain di benak ini.

Ya , perkara utama dan paling awal melintasi garis idea ini ialah nasib dan keadaan ummah dewasa kini. Apakah masa depan mereka turut mendung dan suram bagaikan cuaca hari ini ?

Saya antara berjuta ummah ini, pasti sahaja persoalan sebegini sangat merisaukan. Manakan tidak , setelah menyaksikan tanda aras akhlak mereka yang kian surut , tahap imej moral mereka yang kian pudar dan nilai ketulenan aqidah mereka yang kian luntur ternyata masa depan mereka tampak mendung dan suram.

Bagi para mad’u, salah satu manhaj(methode) dakwah yang berkesan ialah kasih sayang sesama manusia. Cinta dan kasih sayang merupakan titik tolak bagi dakwah yang berhasil. Prasyarat jurudakwah ialah menjadikan dirinya seperti bejana yang dipenuhi dengan kasih sayang yang tulus untuk golongan yang didakwahkan. Tidak kira apa jua golongan, agam mahupun fahaman politik mereka.

Peringkat itu boleh dicapai sekiranya jurudakwah sedia mengorbankankan kepentingan diri dan maslahat duniawi mereka. Sekiranya anda menghadapi kesukaran untuk mengadakan maslahat ini, kembalilah kepada ajaran Al- Quran dan Hadis. Hakikat dan rahsia petunjuk merupakan suruhan Allah kepada para hambanya.

Menyelami hakikat dan rahsia yang tersembunyi tersebut pasti anda akan menyaksikan hakikat rahmat(kasih sayang) Allah kepada hambanya. ‘Izzudin bin Abdussalam berkata, 'perhatikan semua ajakan Allah kepada para hambanya dalam Al- Quran yang memang ditanzilkan bagi memenuhi keperluan manusia,anda tidak melihat selain di hujung itu hal yang membawa kebaikan kepada umat manusia. Dan jika ia dalam bentuk larangan, hal yang dilarang itu pada hakikatnya merugikan manusia.'

Sekiranya masih ada keraguan di hati anda, maka alangkah baiknya untuk menyelidiki kehidupan Muhammad SAW. Sesungguhnya baginda ialah penghulu kepada semua jurudakwah.renungkanlah betapa baginda menumpahkan cinta dan kasihnya kepada umatnya, baginda cuba berusaha menyingkap tabir dan hakikat kepada manusia sebagaimana baginda pernah bersabda:

“Orang- orang yang penyayang akan disayangi Allah. Maka, sayanglah kamu kepada penghuni bumi, nescaya kamu disayangi penghuni langit” (HR Ahmad, Hakim, Abu Dawud dan Tirmizi)

Selain itu bacalah riwayat hidup sahabat Nabi, yakni ketika dalam suatu peperangan melawan orang- orang musyrik, sahabat bertanya kepada Nabi SAW:

“Mengapa anda tidak mendoakan mereka mendapat kecelakaan ya Rasulullah?”

Jawab Nabi SAW:

“Sesungguhnya aku bukan diutus untuk menjadi tukang kutuk.”

Sesungguhnya telah warid dari Rasulullah baginda tidak pernah mendoakan seseorang, sama ada Islam atau kafir, agar mendapat kecelakaan atau keburukan malah beliau tetap mendoakan orang yang jahat itu agar mendapat rahmat, keampunan dan hidayah dari Allah.

Masih Adakah Esok Buat Ummah?

Melihat kepada perpecahan umat yang semakin melampau hari ini, baik dari segi politik atau aliran Salaf mahupun Khalaf, hati tergerak untuk menyatakan sesuatu pada hari ini.

Dari sudut politik, berlaku pertelagahan antara Muslim dan non- Muslim di luar kawasan parlimen baru- baru ini.

PAS sebagai sebuah Gerakan Islam bersama dengan badan – badan Islam yang lain termasuklah orang perseorangan yang menunjuk cinta dan kasihnya terhadap Islam , biarpun sering ditohmah dan ditekan dari segenap arah sewajarnya terus berjuang bagi menyelamatkan ummah.

Seharusnya inilah masa yang sesuai bagi para mad’u dalam PAS menunjukkan kasih sayang dan cinta dalam Islam yang sebenarnya. Janganlah pula PAS turut terjebak dengan perbalahan politik yang meminggirkan akhlak Islami.

Dari permasalahan Salaf atau Khalaf pula, saya sebenarnya selesa berpegang dengan “sama ada kamu memilih aliran Salaf, mahu pun Khalaf, mana-mana yang membawa kamu kepada beriman dengan Yakin kepada Allah, maka teruskan sahaja dengan manhaj itu!”. Saranan inilah yang saya dapat daripada Hasan al-Banna dan ramai lagi tokoh yang berjiwa Da’ie.

Pada awalnya saya juga begitu memusuhi golongan yang dikatakan Wahabi ini. Mana tidaknya, web yang menjadi rujukan saya sepanjang waktu tersebut hanyalah bankwahabi.blogspot.com. Begitu juga apabila saya kenal rapat dengan seorang pemuda pondok yang pandai berhujah menentang Wahabi.

Sehinggakan pernah suatu ketika, salah seorang ustaz saya yang dilabel Wahabi memberi kuliah di hadapan musolla, saya dan beberapa senior yang taksub kepada satu pendapat mazhab sahaja(Shafi’i) menentang pendapat ustaz tersebut di belakang surau. Na’azubillah...

Tetapi, alhamdulillah Allah masih belum menutup pintu hati saya untuk membezakan antara hak dan batil. Apabila saya semakin dewasa dan sanggup mengkaji khilaf para ulama, ia mengajar saya lebih bersikap adil terhadap ilmu.

Ya, itu kenangan silam saya tentang Wahabi.

Betapa rumitnya permasalahan ini sehingga timbulnya web- web yang menghentam antara satu sama lain. Hanya dengan beberapa klik kalian akan dapat membaca cacian dan makian dalam mempertahankan pendapat masing- masing.

Isu pertembungan Salaf dan Khalaf, saya suka mengambil pendekatan Hasan al-Banna yang sentiasa mengenengahkan titik-titik persamaan dan bukannya berkasar dengan perbezaan. Mudah-mudahan cara ini adalah cara paling baik, khususnya di dalam usaha pembaikan umat.

Di manakah disiplin ilmu yang wajib dipertahankan?

Betapa rumitnya permasalahan ini juga menyebabkan ulama mujtahid zaman moden Dr. Muhammad Said Ramadhan Al- Bouty mengarang sebuah buku bertajuk As- Salafiah. Insya- Allah andai kalian ikhlas mahu mencari kebenaran bacalah buku tersebut.

Sampaikan saya pernah mendengar kata- kata kurang enak dari seorang kawan, “Orang agama pun mencerca dan memaki hamun sesama mereka bagaimana kami hendak mengikut ajaran yang mereka sampaikan?” Tak sungguh tak melata, tak sungguh saya tak kata. Tambahan, akses internet digunakan sepenuhnya oleh remaja pada hari ini.

Barangkali kalian ingin mengatakan: “Jika benar matlamat dakwah itu untuk mengelakkan manusia menyimpang daripada kebenaran dan terjerumus ke dalam lembah kecelakaan – atas dasar cinta dan kasih sayang – lalu mengapa diperintahkan memerangi orang- orang kafir atau ahlul bid’ah jika keadaan menuntut sedemikian?”

Sebenarnya dakwah menurut Islam hendaklah dijalankan dengan cara damai (muwajah bis’silm) berupa saran, nasihat atau pengajaran yang didasari cinta dan kasih sayang sesama manusia dalam erti kata yang luas. Itulah asalnya mula kegiatan dakwah Islam menurut para ulama. Jadi apabila cara dakwah ini telah berubah kepada kekerasan, maka dakwah ini telah dicemari dari hakikatnya.

Dakwah yang dilaksanakan dengan lembut dan damai tidak akan ditentang oleh manusia yang mempunyai maslahat duniawi yang ingin mempertahakan kedudukan masing- masing. Kebenaran pandangan ini terbukti dengan dakwah Nabi Sulaiman kepada Ratu Balqis. Begitu juga penaklukan kerajaan Parsi dan Romawi oleh tentera muslimin.

Maka dasar cinta dan kasih sayang itu jugalah – jika terpaksa, jika tidak ada jalan lain – maka diwajibkan berperang untuk menundukkan musuh- musuh Islam. Tetapi harus diingat bahawa perang yang disyariatkan oleh Allah hanya ketika saat yang diperlukan, bukan perang yang didasari kedengkian atau niat buruk. Perang yang dibenarkan adalah perang yang sifatnya mendidik yang sesuai menurut ajaran dan etika dalam Islam.

Tidak perlu dibahskan bab jihad dalam artikel pendek ini, eloklah merujuk buku yang khusus membincangkannya untuk sesiapa yang mahu memahami selok- belok dan hikmah jihad.

Khatimul

Mungkin kalian berkata, “Bagaimana menyatukan cinta dan kasih kepada semua makhluk dengan kewajipan seorang Muslim untuk membenci kerana Allah di samping cinta kerana- Nya?” Jawabnya, “Tidak ada pertentangan antara cinta dan kasih kepada orang yang melaksanakan dosa dan maksiat, dan pada masa itu dia merasa benci kepadanya kerana Allah Azza wa Jalla, tapi kita hendaklah membezakan antara bencik kerana Allah atau benci kepada hawa nafsu, atau benci yang baik atau benci yang buruk.”

Makna benci kerana Allah ialah bahawa seorang Muslim membenci seseorang yang berbuat maksiat bukan kerana benci kepada peribadi orang tersebut, dan yang mendorong dia benci adalah cinta itu sendiri, dia ingin orang yang dicintainya beroleh kebaikan.

Berapa banyakkah Muslim hari ini yang membenci maksiat kerana Allah dan muncul ‘perasaan kasihan’ kepada seseorang yang membuat maksiat? Bukan kerana kepentingan diri dan hawa nafsu untuk membenci seseorang yang berbuat maksiat apatah lagi kedengkian.Terjadi demikian pada sebahagian orang Islam lalu mereka mensyari’atkannya dan menamakannya ‘lambang benci kepada Allah’. Sungguh, ini adalah satu fitnah dan jenayah kepada agama.

Ya Allah, celikkan mata hatiku untuk melihat kebenaran di akhir zaman.
Amin...

3 ulasan:

adysuR berkata...

Sedih melihat remaja zaman ini.
Mana tidaknya, di sekolah agama sendiri pun masalah semakin merumitkan.

Dalam sesi tazkirah kelmarin, seorang sahabat menyatakan pendapatnya [lebih kurang begini]: Kalaulah Malaysia lebih mementingkan pembangunan sahsiah adalah lebih baik daripada pembangunan materialistik. Bukan untuk mengatakan pembangunan dunia tak penting tapi lebih baik kita kurang maju dari segi keduniaan daripada tidak maju dalam kemajuan diri.

Saya setuju dengan pendapatnya.
Bagaimana negara akan maju jika rakyatnya tidak maju.

kak zawani: tak kenai sudahh.. berkata...

;) the best post among all of ur posts. all d best ya!

khairul anuar berkata...

salam ziarah..

aku mmg anti senior-juniar ni. kalo bleh, budak2 yg wujudkan perbezaan mcm ni mmg patut kene pukul. ckp je lebih, tp buat tak.

ntahla, budak2 mcm ni mmg kategori budak, malas + Bodoh + ego = seniority.

bkn semua tp bile da jadi mcm keturunan, mmg patut di hapuskan. ia nmpk seolah-olah plajar kite ni mmg xde bende lain nak buat.

bleh plak rase malu sbb skolah lain nyer senior lg hebat. ade ke patut KP ckp mcm tu? apela bodoh dan cetek sgt pemikiran mcm tu.

pelik bdk skarang. sepatutnye bkk sket pemikiran yg kolot tu. skolah aku dulu mmg truk senior-junior ni. sbb tu bleh jd buli2 ni. pikir-pikirkanlah..

bagus penulisan mcm ni, cume kalo bleh jgn terlalu fokus kpd sesuatu.

ok? salam ziarah..