Isnin, 9 Mac 2009

Berkat Jema'ah

Cikgu Saidah marah- marah. Semuanya disebabkan oleh sikap segelintir pelajar Form 5 yang masih belum cukup matang. Protokol yang disusun oleh pengawas dan Cikgu Asz dilanggar sesuka hati saja. Ye la, patut ke suruh budak Form 1 naik pentas ambil sijil Delf depa walhal budak Form 1 tak tahu protokol majlis rasmi?

Cuaca yang panas pada petang Ahad memanaskan lagi keadaan apabila mereka (Cikgu Saidah, KP dan Ketua BADAR) meluahkan rasa masing- masing. Lama sudah rupanya mereka memendam rasa masing- masing. Antara ucapan yang tidak terlupakan ialah ucapan Ketua BADAR, Fuad.

"Petang ni aku nak cakap satu benda ja. Kita semua tahun ni nak ambil SPM. Tapi kalau kita jauh dari ALLAH macam mana ALLAH nak bagi kat kita kejayaan. Petang semalam, ramai lap(istilah ponteng di sekolah aku) solat Asar berjema'ah. Malam semalam, aku denda (baca: takzir) sapa yang lap solat. Aku pun buat sekali dengan hangpa semua pasal kalau aku tak buat hangpa akan benci aku. Kalau ikutkan aku, malas dah nak ambil tahu pasal hangpa tapi hangpa semua kawan- kawan aku. Dah berbuih mulut aku nasihat hangpa, bukannya aku tak pernah cakap langsung. Banyak kali dah. Aku harap lepas ni musolla kita full," cakap Fuad.

Saya tertarik dengan kata- kata Fuad yang kata, "Aku pun buat sekali dengan hangpa semua pasal kalau aku tak buat hangpa akan benci aku." Maknanya bila dia denda(baca: takzir) orang di setiap dorm dengan satu rakaat satu kali pumping, entah berapa banyak Fuad pumping dalam semalaman. 60? 70?

Suasana

Seawal jam 4:50, azan dilaungkan. Petang itu kelihatan saf hadapan dipenuhi oleh semua pelajar Form 5. Lamanya suasana sebegini tidak muncul dan hadir memberi nur kepada bumi SBPI Kubang Pasu. Sewaktu hendak memulakan surah Al- Fatihah, entah mengapa hati ini diserbu rasa sebak dan pilu.

Mana tidaknya, selama ini kami (BADAR) sentiasa menyeru mereka jangan tinggalkan solat jema'ah tetapi tidak berhasil sepenuhnya. Masih ada yang 'lap' walaupun bilangannya kecil. Secara tiba- tiba berlaku satu kejadian yang memberi hikmah yang besar. Subhanallah... Dia mengkehendaki apa yang dirancangnya.

"Dan merekapun merencanakan makar dengan sungguh-sungguh dan Kami merencanakan makar (pula), sedang mereka tidak menyedari" (An- Naml 27: 50)

Benarlah firman Allah, mengapa hati menjadi sayu:

"Jikalau sekiranya penduduk sesebuah negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkat dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami seksa mereka disebabkan perbuatannya." (al- A'raaf 7:96)

Kerana keberkatan itu, air mata saya tumpah.

1 ulasan:

zida berkata...

subhanallah...