Rabu, 22 Februari 2012

Candu Harussani





Saat Marx mengajarkan kita bahawa punca keterasingan manusia adalah kerana berlaku ketidakadilan dalam sosial, aku menjadi hairan bagaimana ada agamamawan yang boleh berhujah dengan hadis palsu untuk mempertahankan kekuasaan sang pemerintah yang menggila. Harussani telah berhujah dengan hadis yang banyaknya riwayat: "Raja adalah bayangan Allah di bumi". Tapi tiada satu pun riwayat yang sahih. Salah satu riwayatnya berlafadz begini : " السلطان ظل الله في الأرض ,فمن أكرمه أكرمه الله , و من أهانه أهانه الله

"Sultan adalah bayangan Allah di bumi, sesiapa yg memuliakannya, dia akan dimuliakan Allah. Sesiapa yang menyakitinya, dia akan disakiti Allah."

Shaykh alAlbani menghukum hadis ini sebagai dhaif di dalam Silsilah adDho'ifah. Hadis dhaif tidak boleh dijadikan hujah untuk menetapkan hukum. Ini riwayat yang dhaif, bahkan dalam kebanyakan riwayat lain ulama' telah mengatakan ianya palsu.

Agama telah menjadi candu, menurut Marx ketika ruh falsafah Hegel telah menjadi rujukan utama gereja Katolik pada zamannya. Secara ringkas, Feuerbach telah mengkritik falsafah Hegel ini yang memprojeksikan manusia beragama pada zamannya tunduk pada takdir Tuhan semata- mata tanpa tindakan sendiri untuk berubah. Falsafah ruh Hegel menunjukkan kemenangan agama terhadap rasionaliti, dan itu tidak mengubah masyarakat. Bahkan, telah menghumban manusia ke lembah keterasingan.

Feuerbach pula mengatakan bahawa hakikat Tuhan itu adalah pada hakikat manusia itu sendiri. Jadinya, agama ini hanyalah ciptaan manusia itu sendiri. Ini juga tidak betul sepenuhnya bila manusia bebas sepenuhnya tanpa ada dalang yang mengawal di tabir.

Kritik Feuerbach kepada agama telah disambut cermat oleh Marx dengan mengatakan : "agama adalah ungkapan penderitaan yang sungguh-sungguh. Agama adalah keluhan makhluk yang tertekan, perasaan dunia tanpa hati, sebagaimana ia adalah suatu roh zaman tanpa roh. Ia adalah candu rakyat”.

Perlu difahami, konteks 'agama' yang disebut Marx ini berdasar kepada fahaman Hegel dan Feuerbach.

Marx telah mengembangkan lagi apa yang disalah tanggapi oleh Feuerbach. Kata, “ia adalah candu rakyat” bergema. Bukan satu zaman. Tapi, berzaman- zaman, hingga kini sekalipun. Maka, sasaran keterasingan Marx bukan lagi pada agama. Agama hanyalah merupakan kesan terhadap keterasingan manusia. Agama hanyalah merupakan ketagihan yang cuba menyerkup. Paling tidak, menangguhkan rasa perit yang menusuk.

Apakah keterasingan sebenar? Jika Feuerbach melihat Tuhan menjajah manusia, moden ini, negara bertindak sebagai Tuhan yang menjajah manusia semula. Malah lebih angkuh, mengikat manusia secara rohaniah dan jasmaniah.  Pada fakta inilah, Robert E. Lane dalam Political Man mengungkapkan, “ketidakpuasan hati manusia dengan sistem politik sedia ada itu merupakan satu bentuk keterasingan.”

Apa bezanya Tuhan dalam faham Feuerbach, dan dengan negara yang kita ada? Kedua-duanya adalah hasrat manusia untuk menuju keutuhan. Sayangnya, diperhambakan.

Pada mulanya, keterasingan dilihat bila ekonomi telah merogol kehidupan warga marhaen, kemudiannya melimpah- limpah lagi kepada soal penguasa dan negara. Keterasingan sebenar ketika negara membungkam nasib rakyat bagaimana hendak menjalani kehidupan ini, melalui hasrat negara kuku besi.

Apa bezanya Tuhan dalam faham Hegel, dan dengan doktrin Harussani yang kita ada? Kedua- duanya adalah hasrat penguasa agama untuk menuju keutuhan atas nama agama. Celakanya, manusia terus menjadi hamba.

Mari melawan keterasingan, agama tidak harus jadi candu bahkan menjadi pendorong melawan kezaliman. Usahlah mabuk dengan candu dalil- dalil yang dikeluarkan oleh agamawan celaka, "taatlah kepada pemerintah walaupun mereka memukul belakangmu." Saat ini saat kita memijak keterasingan ini melalui ruang demokrasi.

Agama perlu jadi alat untuk melawan keterasingan, melalui menarik kembali nilai- nilai agama berpontensi yang selama ini diselubung kelam oleh mereka yang mencorakkan agama menjadi hambar dan kelam. Agama perlu dirampas dari tangan- tangan mereka yang menyalahgunakan agama untuk kelangsungan kezaliman penguasa.

Demi melawan keterasingan, ambillah ibrah dari tindakan Ibrahim AS menghancurkan berhala yang menjadi lambang keterasingan umatnya pada zaman itu. Demi melawan keterasingan, ingatlah bahawa Umar alKhattab merasakan tidak patut baginya memakan bahagian yang baik dari unta yang disembelih pada hari itu sedangkan rakyatnya memakan sisa.

Demi melawan keterasingan, ingatlah wahai agamawan bahawa Imam anNawawi telah enggan mengeluarkan fatwa menyokong Raja Zahir yang mahu menggunakan segala harta rakyat untuk melawan Tartar kerana sang Imam tahu bahawa sang raja mampu untuk berjihad dengan Tartar dengan harta sendiri.

Mengakhiri tulisan, bacalah surat Shariati saat kematiannya pada 1977 kepada anaknya, Ihsan :

"Aku tak tahu apa yang disembunyikan hari-hari untukku, peran apa yang telah ditakdirkan atasku untuk menjalankan misi mulia risalah Allah, tapi aku yakin bahwa aku memiliki peran yang belum rampung dituntaskan, kalau tidak bagaimana aku tetap hidup, padahal seharusnya tulang belulangku telah hancur tujuh kali.


Aku memuji Allah karena aku dapat mengalami semua cobaan dan penderitaan yang datang silih berganti, tubuhku masih kuat, kulit tebal apakah yang menyelimuti tubuh ini? Sebahagian ahli psikologi mengatakan “Satu generasi tidak akan kuat menerima kekalahan melebihi satu kekalahan, dan lihatlah aku telah mengalami enam atau tujuh kali kekalahan, kekalahan dan kemenangan? Apa bedanya bagi kita? Mungkin kemenangan dan kekalahan merupakan hal penting bagi olahragawan, politikus dan orang-orang yang suka berkompetisi, adapun bagi kita yang terpenting adalah menunaikan kewajiban risalah Allah dalam menghadapi segala kemungkinan yang terjadi. Apabila kita menang, kita mengharap agar terlindungi dari segala kesombongan dan penindasan kepada orang lain. Jika kalah, kita mengharap agar Allah menjaga dari segala kehinaan dan penyerahan diri. 


Berjuang demi sebuah hakikat, kebebasan dan demi kebahagiaan manusia, merupakan kebahagiaan yang paling tinggi, dan keikhlasanku dalam perjuangan ini semuanya kulakukan demi bangsaku, agar dapat meringankan jeritan yang selalu ada dalam diriku. sampai-sampai aku tak dapat menjadi seorang ayah dan suami yang baik.


Terkadang aku gelisah, aku takut kekuasaan akan menindas putera-puteri dan ayahku yang sudah tua, namun apapun yang terjadi, aku yakin berjalan di jalan Allah, dan ketika sesorang menentukan suatu jalan yang ingin ditempuhnya, maka ia harus siap dengan segala kemungkinannya. Ia harus berjalan sampai ke titik akhir.


Tujukanlah wajahmu untuk agama yang suci, semua yang kita lakukan ini memerlukan kekuatan iman dan nafas panjang serta kesabaran dalam menanggung semua penderitaan. Ya Allah, berikanlah kami kekuatan sesuai dengan langkah kami."



Tiada ulasan: