Isnin, 11 Januari 2010

SEKADAR NASIHAT UNTUK KAUM HAWA

Untuk membentuk bibir yang menawan, ucapkan kata-kata kebaikan.
Untuk mendapatkan mata yang indah, carilah kebaikan pada setiap orang yang anda jumpai.
Untuk mendapatkan bentuk badan yang langsing, berkongsilah makanan dengan mereka yang kelaparan.
Untuk mendapatkan rambut yang indah, mintalah seorang anak kecil untuk menyisirnya dengan jemarinya setiap hari.
Untuk mendapatkan gerak badan yang indah, berjalanlah dengan segala ilmu pengetahuan, ketahuilah anda tidak akan pernah berjalan bersendirian.

Manusia, jauh melebihi segala ciptaan lain, perlu senantiasa berubah, diperbaharui, dibentuk kembali, dan diampun.

Jadi, jangan pernah kecilkan seseorang dari hati anda, apabila anda sudah melakukan semuanya itu,
Ingatlah senantiasa, andai suatu ketika anda memerlukan pertolongan, akan senantiasa ada tangan terhulur.

Dan dengan bertambahnya usia anda, anda akan semakin mensyukuri telah diberi dua tangan. Satu untuk menolong diri anda sendiri dan satu lagi untuk menolong orang lain.

Kecantikan wanita bukan terletak pada pakaian yang dikenakannya, bukan jua pada bentuk tubuhnya, atau cara dia menyisir rambutnya.

Kecantikan wanita terdapat pada matanya, cara dia memandang dunia. Kerana di matanyalah terletak gerbang menuju ke setiap hati manusia, di mana cinta dapat berkembang.

Kecantikan wanita, bukan pada kehalusan wajahnya tetapi kecantikan yang murni, terpancar pada jiwanya, yang dengan penuh kasih memberikan perhatian dan cinta yang dia berikan dan kecantikan itu akan tumbuh

Renungan:

Rasululullah SAW, berkata "Putriku Fatimah adalah bidadari dalam diri manusia." (Al-Sawa'iqul Muhriqah;Is'afur Raghibin, hal.173).

Fatimah adalah keindahan sejati (Nuzhatul Majalis).


Perkataan Ibunda Anas Bin Malik:"Fatimah bak bulan di malam purnamanya, atau matahari yang tak diselaputi awan. Ia putih dengan sentuhan warna mawar di wajahnya, rambutnya hitam dan ia bercirikan keelokan Rasulullah SAW."...

Aisyah berkata:"Aku tak pernah melihat seseorang yang penampilannya, perilaku, gerak-geri dan bicaranya lebih mirip dengan nabi, baik kala duduk, mahupun kala berdiri melainkan pada Fhatimah.(HR.At-Tirmidzi dan Ibnu Abdurrabbih).(Mustadrak al-Hakim).

1 ulasan:

NN. AL. berkata...

tak penah tau 'Untuk mendapatkan rambut yang indah, mintalah seorang anak kecil untuk menyisirnya dengan jemarinya setiap hari'

tenkiu untuk info.
'.'