Sabtu, 9 Januari 2010

Jangan Pernah Berhenti Untuk Saling Menasihati

Petang itu matanya kelihatan sembab. Bekas aliran air mata di pipinya tak mampu disembunyikan dari hadapan saya.

Dia menunduk sebentar, mengusap kedua matanya kemudian tersenyum, berpura-pura ceria seakan tak terjadi apa-apa. Tapi dia tak mampu untuk menipu saya. Saya tahu dia sudah kering air mata. Tangis yang terjadi, puncanya, saya tak tahu.

Maka saya tanya dia, “kenapa kau menangis?”.

Dia menjawab”tangis haru mengingat cinta kasih ibunda padaku. Setelah melihat seorang ibu yang memeluk anaknya di taman itu aku rindu ibu, rindu kasih sayangnya, rindu nasihat-nasihatnya”.

Dan Azan maghrib pun mengalun sendu bersama ketakjubanku terhadap lembut hatinya.

Di waktu yang lain, seseorang di antara kita pernah remuk hatinya melihat pengemis kecil yang tidak terurus dan kotor di jalanan yang sebenarnya setiap hari dia lalui.

Dalam batin ia mengandai; Oh, seandainya dunia ini tak menyisakan kepedihan, kenestapaan, seandainya semua orang hidup bahagia. Namun kenyataan menunjukkan sebaliknya dan kita tak boleh mungkirinya. Dia pun faham bahawa sebenarnya inilah kesempatannya untuk bersedekah. Maka ia keluarkan helai- helai not wang kertas dari poketnya. Kali ini bukan hanya wang kecil seperti biasanya. Walaupun dia masih memiliki banyak helaian lain yang lebih mahal warna dan nominalnya.

Sungguh menakjubkan kerana dia baru mengetahui bahwa bersedekah ternyata lebih nikmat daripada membeli hanya sekedar demi kepuasan sendiri!

Kita sendiri pernah melihat bagaimana seorang pemuda yang tenggelam hari-harinya dalam dosa dan kehampaan. Namun suatu ketika sebuah nasihat menusuk kalbunya, mengisi relung-relung jiwanya. Dia tersungkur, dia bertaubat. Dan kini dia adalah seorang penyebar kebaikan dan kasih sayang kepada manusia.

Sebaliknya, kita pernah pula lihat seorang yang keras hatinya. Beribu-ribu nasihat telah melintasi telinganya. Beratus-ratus musibah peringatan telah mengancam perjalanan hari-harinya. Berjuta-juta detik dalam hidupnya telah dipuaskan oleh kegalauan kerana dosa, kederhakaan dan ketidakpedulian kepada Pencipta juga kepada sesama manusia. Namun dia tak juga sedar. Dia tutup matanya, dia sumbat telinganya dia bungkam suara hatinya, dia bunuh nuraninya sendiri.

Hatinya keras bagai batu.

Namun ingat! Batu pun perlahan- lahan dapat terkikis hanya disebabkan titisan air yang lembut. Maka kita ingat akan pepatah

“jangan pernah berhenti untuk saling menasihati,tapi jangan mengeluh!”

Tidak lengkap rasanya tulisan singkat ini jika tanpa pertanyaan yang bagus untuk kita ajukan kepada diri kita sendiri:

Lembut atau keraskah hati kita ini?

Bukankah kita ingin cepat faqih memahami kejadian, merenungi nasihat, memaknai kehidupan, menuju kematian?!

Kita tak ingin jadi orang tuli nurani dan bebal hati. Benar, kan?????

Tiada ulasan: