Rabu, 27 Julai 2011

Wahabi yang Aku Fahami

Isu wahabi timbul lagi dengan tafsiran teroris. Jika dahulu, wahabi adalah mereka yang tidak membaca qunut, tidak menetap dalam satu- satu mazhab dan paling utama, melawan status quo tradisionalis.

Apakah sebenarnya Wahabi?

Wahabisme adalah aliran kefahaman agama, budaya dan politik yang sempit. Walaupun Dr Maza menulis bahawa wahabi adalah momokan kepada Salafisme, aku mohon untuk berbeza pendapat dalam spektrum yang berbeza. Bagi aku, tiada kena mengena dengan Salafisme yang lebih luas. Terma Salafisme lebih merujuk kepada gerakan tajdid, proses perubahan dan juga sikap progresif seperti yg telah ditunjukkan oleh Muhib al-Din al-Khatib pengasas Maktabah al-Salafiyyah & co., serta yang paling utama ialah Muhammad Abduh dan gerakan Islah sedunia di zamannya. Wahabisme pula adalah sikap kejumudan, kekerasan dan merujuk kepada fiqh yang berpaksikan ide-ide fanatisme.

Aku percaya tidak kira sama ada sufi, salafi atau khalafi boleh menjadi Wahabi jika dia membunuh idea seseorang tanpa ilmu untuk tidak bersetuju.

Fahaman politik Wahabisme adalah senjata bagi rejim Saudi yang didokongi oleh faham agama Muhammad Abdul Wahab untuk mengekalkan kekuasaan mereka. Walaupun penubuhan Dinasti Saud adalah dengan kekerasan dan pemberontakan (dan tidak dikatakan HARAM, HARAM dan HARAM oleh para pengikut doktrin agama Muhammad Abdul Wahab), namun untuk mengekalkan kekuasaan mereka yang dianggap sebagai benteng terakhir faham Islam yang sebenar. Mereka mempopularkan doktrin haramnya menegur pemerintah dengan sikap 'pick and choose' terhadap dalil- dalil dan juga pendapat sesetengah ulama salaf tanpa melihat kepada 'illat, maqasid dan juga faktor sosiologi.

Ibaratnya, seorang yang telah memanjat pokok dengan menggunakan tangga, apabila telah sampai ke puncak pokok, ditendangnya tangga agar orang lain tidak boleh panjat seperti beliau. Malangnya, apabila slogan ittiba' dijadikan modal, dan dikecilkan ruang 'kebenaran', maka golongan yang tidak melihat Islam secara meluas menjadi mangsa.

Kesimpulannya, aku menulis Wahabisme dalam terma sebahagian konteks yang difahami di barat(political science). Mereka menginterpretasikan nas-nas atas kesempitan makna, kejanggalan waqie' dan kekelabuan maqasid. Maka lahirlah fatwa- fatwa taat kepada pemerintah secara membabi buta.

Benarlah kata Rasulullah saw "ربّ حامل ففه ليس بفاقه وربّ حامل فقه الى من هو افقه منه," betapa ramai yang memikul fiqh dengan sijil- sijil kesarjanaan tetapi tidak berpengertian.

Rujukan : Dr Maszlee Malik


3 ulasan:

Hafizin Jamil berkata...

hang ni terer la..

Muiz Nasrallah berkata...

tak sehebat hang..

Muhd Iqbal Samsudin berkata...

tulisan ilmiah sebegini yang kami dahagakan. Teruskan akh..