Kito straight to the point, tulisan Ostad Fathul Bari di link ni Royalti: Salah tetap angka doa ado yg den setuju, ado yg den tak setuju.
1] Doa orang yang dizalimi itu mustajab, jadi tak perlu lah nak ke Mokah kalau bertujuan semato2 nak berdoa. Duit RM 400k itu eloklah dibagi an kek den, Haziq, Afri, Pablo, Imran, Peruz dan Anaz buek belanjo nikah kawin. 10% dari 400k pun jadi la. Bro DAP dgn Ridzuan Ariffin kalau nak menambah bini tak perlu dibantu. Buek menghabih an boreh. Yg dapek biasiswa Saudi mcm Muiz lagi la tak payah. Ha Ha Ha. Bro Edyes apo hal bisik2 lak ni. Hihihi :p
Oh ye apsal Ostad UMNO ni tak persoalkan duit cukai rakyat sebanyak RM77 juta yg dibelanjakan PM Najib utk Yahudi Zionis APCO? Mengapa dabel stendet bai? Duit RM400 ribu ni pulak bukan duit cukai rakyat Kelantan. Malah orang Kelantan sendiri 'willingness to pay for that cost'. Takkan kau nak persoalkan hak demokratik rakyat Kelantan?
2] Tetibo Ostad UMNO ni kluar hadis “Sesiapa yang mahu menasihati pemerintah dalam sesuatu urusan, janganlah dia melakukannya secara terang-terangan. Akan tetapi hendaklah dia mengambil tangan pemerintah tersebut dan nasihatilah dia secara rahsia. Jika dia (pemimpin) menerima (nasihat) maka itulah yang diharapkan. Sekiranya dia tidak menerima (nasihat) maka sesungguhnya dia (pemberi nasihat) telah melaksanakan tanggungjawabnya.” (Riwayat Ahmad)
Den bukan ostad tapi den boleh berfikir. Pertamo den nak tahu sapo audien yg mendengar sabda nabi ketika itu? Orang dari Yaman? Orang dari Iraq? Keduo den nak tahu tahun bilo nabi mengeluarkan hadis tu? Nabi bilo bercakap, dio akan tengok audiens tu. Dan ostad UMNO kito kluarkan hadis ni semato2 nak pertahankan PM Malaysia. Itu shj. Amik hadis lepas tu ditafsir out of context.
Pemimpin mcm mano yg nabi maksudkan dalam hadis tu? Itu yg menjadi persoalan utamo den. Masalah sekarang pemimpin Malaysia ini sbnrnya rakyat Msia samo macam kito yg dipilih melalui demokrasi. Sapo dapek undi terbanyak dari rakyat, dio lah yg monang. Dalam demokrasi, rakyat adalah tuan. Rakyat itu sendiri yg memilih pemimpin dari kalangan mereka. Ringkas cite, Menteri2 dan Yb2 ini adalah rakyat yg menawarkan diri nak jadi pemimpin. Time PRU diorng ni merayu2 nak jadi hamba rakyat. Rakyat setuju diorg jd hamba(berkhidmat/bekerja) dgn mengundi mereka. Rakyat sememangnya tuan krn mengundi mereka yg mahu jd hamba. Apsal tuan nak beradab(nak kono main tarik tangan) pulak menegur hamba. Jgn jadi bodoh bai. Gaji diorg pun rakyat bayar. Nak beradab lagi?
Kalau pemimpin yg dimaksudkan oleh ostad UMNO ini adolah Yang Dipertuan Agong dan Sultan di negeri2 Melayu, den boleh setuju sedikit. Tapi kalau menafsirkan hadis di atas hanya semato2 untuk pemimpin UMNO, pigi jalan daa.
3] Pelik kenapo Ostad UMNO ini tidak menggunakan hadis yang samo kpd TG Nik Aziz? Bai, ekau ingat TGNA ni kutu mcm den ko. Mangkuk. TGNA adolah MB negeri Kelantan. Kelantan adalah negeri, bukan wilayah Malaysia. Tanah kepunyaan Malaysia hanyalah KL, Labuan dan Putrajaya. Kelantan sebenarnya Negara yg bersetuju masuk persekutuan Malaysia. Bilo Kelantan masuk federal, Malaysia kito panggil Negara dan Kelantan kito panggil negeri. Itu je bezo dio. Macam tu jugak dgn negeri2 lain. Ia sebenarnya adalah Negara krn ia mempunyai Sultan, undang-undang dan enekmennya tersendiri. Ini bukan wilayah atau province mcm kek Arab Saudi atau China yg boleh dikontrol oleh pusat sesuko hati.
Jadi sebelum nak menulis artikel menghantam Ketua Kerajaan Negeri Kelantan, pandang kiri kanan dulu bai. Hadis yg ekau pakai tu terpakai jugak utk TGNA jika ia ditafsirkan ikut metod kepalo otak kau. Den nasihatkan kau baco artikel “Pantang ditanya terus berfatwa” kek Mkini . Namo penulis ey samo mcm ekau lak. Muko dio pun samo mcm ekau. Heran jugak den.
4] Orang yg paling faham nabi sudah tentulah para sahabatnya. Tapi yang paling faham nabi sudah tentu la Saidina Abu Bakar. Semasa Saidina Abu Bakar dilantik jadi pemimpin selepas kewafatan nabi, Saidina Abu Bakar tak pulak mengulang hadis nabi seperti yg dinyatakan oleh ostad UMNO kt artikel tu, “Hey org Madinah, jiko den terzalim sano sini mako korang jgn malukan den dgn teguran kamu, kalau nak togo jugak korang tarik tangan den ke tepi jgn bagi org nmpk. Malu den, nanti apo kato org kampung. Korang tak ponah dongar ko sabdo baginda nabi yg bermaksud 'Sesiapa yang mahu menasihati pemerintah dalam sesuatu urusan, janganlah dia melakukannya secara terang-terangan. Akan tetapi hendaklah dia mengambil tangan pemerintah tersebut ..….' Korang jgn memain dgn den bai. Hadis nabi tu jgn korang sbg penduduk Madinah nak melawan"
Saidina Abu Bakar tak cakap mcm tu pun malah ia berkata :
“Wahai manusia, sesungguhnya aku telah dilantik menjadi pemimpin kamu, bukanlah aku yang terbaik di kalangan kamu. Jika aku betul, tolonglah aku. Jika aku salah, betulkanlah aku. Benar itu adalah amanah, bohong itu adalah khianat. Orang yang lemah di kalangan kamu adalah kuat di sisi sehingga aku mengembalikan haknya. Orang yang kuat di kalangan kamu, lemah di sisiku sehingga aku mengambil daripadanya hak (menghalang apa yang bukan haknya), insya Allah. Jangan kamu meninggalkan jihad, kerana tidak ada kaum yang meninggalkan jihad, melainkan Allah timpakan mereka dengan kehinaan. Taatlah aku selagi aku taatkan Allah dan RasulNya. Jika aku derhakakan Allah dan RasulNya, maka tiada ketaatan untukku” (Ibn Athir, Al-Kamil fi al-Tarikh, 1/361).
Sesungguhnya, Saidina Abu Bakar adolah pemimpin paling demokratik yg prnh dirakam oleh sejarah. Sepatutnya kito amik kata2 ini sbg intipati perjuangan. Saidina Abu Bakar sebut jgn taat pado dio kalau dio derhaka pado Allah. Mcm mano seorg ostad yg menggelarkan dirinya sbg Ulama’ mudo boleh terus taat kpd pemimpin parti pemerintah yg dah 50 tahun derhaka kpd Allah dan rasul. Pelik den.
5] Alang-alang kau dah menyebut pasal bid’ah dlm artikel kau kek Mkini, den pun tak tahu apo definasi bid’ah tu sobab den bukan ostad. Tapi yg den tahu bid’ah yg paling SIAL sekali ialah mengiklankan judi nombor ekor di Suratkhabar Utusan Malaysia/Kosmo kepunyaan UMNO. Bilo nak setel ni bai. Den dah cabar kau melalui Ostad Fadlan kek sini http://www.facebook.com/photo.php?pid=516834&l=ce5b289c8f&id=100000105053006
Korang masuk UMNO bermatlamat nak betulkan UMNO dari dalam. Betul apekebendenya kalau masalah iklan no. judi yg kocik pun korang tak boleh nak setel. Bukan den suruh korang runtuhkan Casino kek Genting Highland. Kalau kojo mudah pun korang tak boleh nak setel baik duduk dendiam dari mengkritik pihak lain. Boleh jago tepi kain orang tapi kain kau sendiri koyak rabak. Malu la sikit. Nanti apo kato org kampong bai.
Ulasan den :
Bro Ali Abu, den ulas sikit kritikan ekau pasal hadis taat kepada pemimpin ni.
Hadis tersebut bukan boleh pakai ikut zahir makna je. Inilah kelemahan budaya ilmu yang bogel tanpa usul fiqh, tanpa rujuk syarah hadis,tanpa rujuk khilaf ulama dahulu, tanpa memahami maqasid syarak dan sebagainya.
Maqasid syarak bermaksud tujuan atau kehendak syarak atau dengan kata lain kehendak Allah SWT, kita hanya tahu kehendak syarak dan kehendak Allah melalui Al-Quran dan As-sunnah. Tapi ada hadis-hadis yang tertentu misalnya seperti hadis taat pd pemimpin ini, kita tak boleh ambil dan pakai secara zahir untuk mewajibkan pemimpin kita ditaati dan menyuruh dia jangan dilawan. Kita kena berhati-hati takut berdusta atas nama Nabi kerana boleh jadi bukan itu maksud dan kehendak Nabi ketika bersabda hadis ini. Ada banyak contoh perkara sebegini dalam ilmu hadis dan dalam kitab hadis.
Ada hadis nabi bersabda, pemimpin itu mestilah dari Quraisy.
"Para pemimpin (mestilah) daripada (keturunan) Quraisy." (Hadis daripada Anas bin Malik radhiallahu ‘anh, diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Ya’la dan al-Thabarani. al-Haitsami menyebutnya di dalam Majma’ al-Zawa‘id (ed: ‘Abd Allah M. Darwaisy; Dar al-Fikr, Beirut 1994) – no: 8978 dan beliau berkata: Para perawi (dalam riwayat) Ahmad adalah terpercaya.)
Bagaimana?
Mahukah kita tukar PM kita atau Agong kita dan pergi cari seseorang dari bangsa Quraisy untuk mengetuai kita ??? Bukan begitu maksud hadis tetapi ada syarahnya yang memerlukan kita untuk JANGAN GOPOH dengan sesuatu perkara. Sebaliknya berusaha memahami hadis dan melihat komen-komen para ulama di dalam usaha mencari maksud sebenar kehendak Nabi dan dalam hal itu pun mereka (para ulama) berbeza pendapat, lantas menyedarkan kita bahawa bukanlah perkara ini termasuk dalam hal QATH'IE (PUTUS) lalu menjadikan ia sebagai POSTER, sebagai SLOGAN, sebagai PRINSIP dalam perjuangan kita....
Tak pernah salaf buat hal tersebut, sebaliknya bagaimana nak memperbaiki maslahat UMAT, bagaimana nak membetulkan pemimpin yang zalim, bagaimana nak tegakkan Islam maka itulah yang dibuat oleh salaf, dibuat oleh Said ibn Musayyib, Said ibn Jubair dan oleh sekalian ramai tabien, ulama dan sebagainya.
Bak kata Ustaz Emran:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan